Przejdź do treści
Źródło artykułu

Aktualizacje: Posiedzenia Komisji PKBWL z 10 i 16 listopada

W dniach 10 i 16 listopada 2010r. odbyły się posiedzenia Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, na których zajmowano się badaniem poniższych zdarzeń.

51/04 Upadek pilota na paralotni Dudek MAX 29A wskutek utraty kontroli nad skrzydłem podczas wznoszenia za wyciągarką 51/04

1195/10 Zbyt późne otwarcie czaszy głównej spadochronu Drakkar i obrażenia ucznia-skoczka podczas lądowania 1195/10

1172/10 Nieprawidłowe otwarcie spadochronu Stiletto 135 i lądowanie skoczka na czaszy zapasowej 1172/10

1171/10 Przyziemienie skoczka na spadochronie Navigator 240 podczas wykonywania zakrętu i lekkie obrażenia ciała 1171/10

1151/10 Skręcenie linek nośnych z nieznanych popowodów po otwarciu czaszy Falcon 240 1151/10

1149/10 Zwiekszające się obroty czaszy głównej Sigma 370 po jej otwarciu i lądowanie skoczka na spadochronie zapasowym 1149/10

1148/10 Śmiertelne zderzenie z hangarem podczas lądowania szybowca SZD-9bis Bocian na górnym lądowisku Bezmiechowa 1148/10

Opis wypadku z raportu 1148/10
W dniu 09 października 2010 roku o godzinie 17.46 licencjonowany pilot szybowcowy lat 43 wraz z instruktorem nadzorującym lat 46 wystartowali za wyciągarką na szybowcu SZD-9Bis 1E „Bocian” o znakach rozpoznawczych SP-2802 do lotu na zadanie AI wg ćwiczenia 9 „Programu Szkolenia Szybowcowego Aeroklubu Polskiego” zatwierdzonego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (LPL-2/78- 0033/01/09) dnia 15 lipca 2009 roku, z miejsca przystosowanego do startów i lądowań statków powietrznych Akademickiego Ośrodka Szybowcowego Politechniki Rzeszowskiej w Bezmiechowej Górnej. Zadanie AI ćwiczenie 9 dotyczyło doskonalenie lotu po kręgu.

Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami pilota i instruktora miał to być ostatni lot w tym dniu zwanym lotem hangarowym. Lot hangarowy w warunkach lądowiska Bezmiechowej jest lotem, który kończy się lądowaniem na górnym lądowisku.

Ciąg był wykonywany na północ pod stok z kierunkiem 01 z nabieraniem wysokości, który przebiegał prawidłowo bez zakłóceń. Na wysokości około 500m pilotujący pilot wczepił linę, a instruktor zgłosił ten fakt przez radio wyciągarkowemu. Licencjonowany pilot wykonał zakręt wprawo około 450, a następnie również w prawo o 1800 na kurs zachodni będąc cały czas nad grzbietem góry wykonał następnie zakręt w lewo na kurs wschodni. Z kursem wschodnim leciał około 1 minuty nieznacznie obniżając lot, po czym wykonał zakręt w prawo na kurs zachodni. Lecąc z kursem zachodnim pilot przeleciał nad zabudowaniami Ośrodka mając wysokość około 350m. Pilot wykonał zakręt w lewo na kierunek wschodni, przeleciał od strony zbocza z prawej strony na wysokości około 70m. Przelatując część zbocza wzdłuż budynku hotelowego w kierunku lasu odchylił się w prawo wzdłuż pasa lądowiska dolnego. Będąc przed ścianą lasu instruktor nadzorujący przejął sterowanie informując pilota, że on będzie wykonywał lądowanie na górnej części lądowiska. Instruktor wykonał prawy zakręt wyprowadzając szybowiec na kierunek pod stok w przerwę pomiędzy domek pilota a budynek główny planując zatrzymanie się szybowca w rejonie miejsca startu z lin gumowych przed chodnikiem startów grawitacyjnych. Podejście do lądowania zostało wykonane na zwiększonej prędkości z przelotem, co w efekcie spowodowało przyziemienie na szczycie góry 17m od hangaru. Szybowiec tocząc się uderzył w stojący przed hangarem drugi szybowiec SZD-12A Mucha 100 odrywając prawym skrzydłem jego statecznik z jednoczesnym wpadnięciem płozą, a następnie kołem na jego skrzydło. Tocząc się dalej uderzył prawym skrzydłem w pobliżu kadłuba w ramę otwartych drzwi hangaru wykonując wokół punktu obrót o 310 i zatrzymał się na bocznej ścianie hangaru.

Obecni przy hangarze piloci wyłamując oszklenie pomogli wyjść z drugiej kabiny instruktorowi, który nie odniósł żadnych obrażeń. Pilot w pierwszej kabinie był nieprzytomny i po wyjęciu z niej był reanimowany przez pilotów oraz lekarzy Pogotowia. Pomimo 2 godzinnej reanimacji lekarz Pogotowia stwierdził zgon pilota.

Na uwagę zasługuje kierunek padania promieni słonecznych. W chwili lądowania słońce zachodziło za wzniesienia ograniczając horyzont od zachodu oraz znajdowało się na poziomie oczu pilota, co stanowiło wyraźne utrudnienie w ocenie odległości i wysokości.

1116/10 Podwinięcie krawędzi natarcia i skręcenie linek podczas otwarcia spadochronu Fusion 190 1116/10

1115/10 Otwarcie czaszy głównej Silhouette 210 w czasie wykonywania przez skoczka obrotu ciała i skręcenie linek nośnych 1115/10

1060/10 Wypadek skoczka na spadochronie Manta wskutek przyjęcia nieprawidłowej pozycji do lądowania 1060/10

541/10
Twarde przyziemienie i obrażenia skoczka na spadochronie Triathlon 175 wskutek przepadnięcia czaszy podczas lądowania 541/10

Uchwała 541/10 Uchwała dot. wypadku na spadochronie Triathlon 175 w Góraszce 541/10

816/09 Twarde przyziemienie w płytkiej wodzie i poważne obrażenia pilota paralotni z napędem Vibe ML 816/09

Uchwała 816/09 Uchwała dot. poważnego wypadku pilota paralotni z napędem Vibe ML podczas przyziemienia w płytkiej wodzie 816/09

273/05 Uchwała o umorzeniu postępowania ws. wypadku na paralotni VIP 24A w Kozłowie k/Gliwic 273/05

304/10 Uderzenie ramieniem o drzwi przez skoczka ze spadochronem Icarus Safire2 opuszczającego samolot 304/10

326/10 Błędy techniczne skoczka na spadochronie Falcon 265 podczas opuszczania samolotu i otwarcia czaszy 326/10

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony