Aktualizacje: Grudniowe posiedzenie Komisji PKBWL cz.III
Odbyło się trzecie grudniowe posiedzenie Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, na którym zajmowano się badaniem poniższych zdarzeń.
Uchwała 1423/10
Pęknięcie prawej głównej szyby kabiny pilotów w samolocie Bombardier BD-7000 SP-ZAK
Uchwała 272/11
Spadek ciśnienia w układzie hydraulicznym samolotu Bombardier BD-100 SP-ZSZ w trakcie lotu
Uchwała 324/11
Uszkodzenie noska klapy samolotu Boeing 767-300 SP-LPE wskutek zderzenia z ptakiem podczas lądowania
Uchwała 389/11
Usterka czujnika WOW w samolocie Bombardier BD-100 SP-ZSZ w trakcie lotu
Uchwała 686/11
Uszkodzenie dętki i utrata powietrza w kole podwozia głównego samolotu Piper PA-34 Seneca SP-OTA podczas kołowania
Uchwała 998/11
Uszkodzenie poszycia kadłuba szybowca SZD-51 Junior SP-3348 wskutek lądowania w terenie przygodnym
Raport wstępny 1120/11
Wejście w spiralę na małej wysokości, zderzenie z ziemią i pożar samolotu Jak-12M SP-AAG ze skutkiem śmiertelnym
Zespół szybowiec Junior - samolot holujący Jak-12M, wystartował na kierunku 27. Szybowiec pilotował licencjonowany pilot szybowcowy, a samolot doświadczony instruktor, doskonale znający lokalne warunki terenowe i meteorologiczne. Na linii Białego Dunajca zespół wykonał zakręt o 90º w prawo, w kierunku Gorców. Do pasma Gorców dolecieli na wysokości ok. 200 m QFE (względem lotniska startu). Nad Gorcami, nabierali wysokości „ciasno” krążąc w kominie termicznym. Po osiągnięciu w kominie wysokości 550-600 m, pilot szybowca wyczepił linę holowniczą i zgłosił to przez radio. Pilot samolotu holującego potwierdził wyczepienie się szybowca zgłaszając przez radio „wyczepiony”, a następnie wykonał zakręt w lewo ze zniżaniem i odleciał w kierunku lotniska. Nie dolatując do lotniska od północy samolot przed Aleją Tysiąclecia wykonał na małej wysokości wydłużone okrążenie w lewo, a następnie pogłębiając przechylenie przeszedł do stromej spirali i zderzył się z ziemią. Pilot poniósł śmierć na miejscu. W wyniku zderzenia z ziemią i pożaru samolot został całkowicie zniszczony.
Uchwała 1188/11
Przebicie dętki i utrata ciśnienia w kole podwozia głównego samolotu Diamond DA-20 SP-NCB podczas kołowania
Raport wstępny 1460/11
Nieudane podejście do lądowania z użyciem ILS i katastrofa samolotu Cirrus SR22 SP-IKP w trakcie kolejnej próby
A/c SP-IKP wystartował o 16.10 (wszystkie czasy wg LMT) z LIPV. Wg planu lot VFR do EPKM. Po starcie i wznoszeniu pilot kontynuował przelot na wysokości ok. 3650 m, którą następnie zwiększył do 3820 m. Na 578 km trasy pilot rozpoczął zniżanie. Podczas zniżania, na wysokości ok. 2400 m samolot przekroczył granicę LKAA / EPWW w punkcie PADKA i o 18.48.40 nawiązał łączność z FIS Kraków. FIS Kraków poinformował pilota o braku zgody EPKM na lądowanie z powodu złych warunków atmosferycznych. O godz. 18.58.13 pilot został poinformowany o możliwości lądowania w EPKT po przejściu do lotu IFR. Pilot został przekazany na łączność z APP EPKK i mimo braku uprawnień do lotów wg IFR potwierdził o 18.59.30 możliwość wykonania lądowania z wykorzystaniem ILS w EPKT . Po wektorowaniu a/c został wyprowadzony do podejścia ILS w EPKT na DS27 i przekazany na łączność z TWR EPKT. A/c otrzymał zgodę na lądowanie, ale ze względu na zbyt dużą wysokość przeszedł na drugi krąg. Został więc przekazany na łączność z APP. Pilot poprosił o powtórne wektorowanie do podejścia ILS, podczas którego zgłosił sytuację w niebezpieczeństwie. Po chwili, o godzinie 19.21 a/c zniknął z ekranu radarowego. Kontroler TWR ogłosił alarm. Ok. godziny 20.25 zlokalizowano wrak a/c w lesie koło m. Żyglin. Stwierdzono zgon wszystkich (4) osób znajdujących się we wraku a/c. A/c został całkowicie zniszczony, ale pożar nie wystąpił.
Komentarze