Lotnisko Chopina jednym z najpunktualniejszych portów lotniczych w Europie
Lotnisko Chopina w bardzo szybkim tempie zbliża się do wyrównania, a nawet przekroczenia wyników pasażerskich z 2019 roku. Na koniec maja stopień odbudowy ruchu wynosił 96 procent, każdego dnia odlatuje z niego między 20 a 30 tysięcy osób. Oznacza to również, że Lotnisko Chopina zbliża się już do granicy przepustowości. Mimo to port może pochwalić się obecnością w czołówce najpunktualniejszych lotnisk w Europie według raportów Eurocontrol. Ponadto Lotnisko Chopina przygotowuje się do optymalizacji obsługi pasażerów.
Zgodnie z danymi Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) Lotnisko Chopina w Warszawie od kilku miesięcy stale utrzymuje się w europejskiej czołówce lotnisk pod względem punktualności. Eurocontrol cyklicznie publikuje szczegółowy przegląd najnowszych trendów na europejskich lotniskach. W ostatnich 5 raportach (dane od 15 marca do 15 maja) Lotnisko Chopina stale utrzymuje się w europejskiej czołówce lotnisk pod względem punktualności zajmując od 2 do 6 miejsca wśród wszystkich europejskich lotnisk sklasyfikowanych przez tę organizację.
Średnia punktualność w tym okresie na Lotnisku Chopina wyniosła 77,9% (77,6% przyloty i 78,2% odloty). Najlepszy okres to 12-21 marca, gdzie średnia punktualność wyniosła 88%, w Europie lepsze statystyki osiągnęło wtedy tylko lotnisko w Helsinkach.
– To duży zaszczyt i wyróżnienie dla naszego warszawskiego lotniska. Zespół Lotniska Chopina i PPL cały czas wdraża nowe rozwiązania i usprawnia procesy, które wpływają nie tylko na punktualność, ale też wygodę naszych klientów – pasażerów i linii lotniczych. Oczywiście tak dobre wyniki nie byłyby możliwe bez naszego narodowego przewoźnika, który odpowiada za ponad 50% naszego ruchu i może pochwalić się najlepszą punktualnością w Europie wśród linii lotniczych. Doskonałe wyniki Lotniska Chopina oraz PLL LOT to potwierdzenie jakości polskiej branży lotniczej i dobry prognostyk na przyszłość. – podsumowuje Stanisław Wojtera, prezes zarządu Polskich Portów Lotniczych S.A.
Wkrótce Lotnisko Chopina wdroży rozwiązania, które wpłyną na zmniejszenie kolejek. Będzie to, m.in., system wspomagający kolejkowanie pasażerów.
– Jako zarządzający portem dokładamy wszelkich starań, aby podróż z Lotniska Chopina była jak najbardziej wygodna. Niemniej, należy liczyć się z sytuacją, że w godzinach szczytowych, kiedy jest najwięcej odlotów, mogą pojawić się spiętrzenia – zwłaszcza w takich „wąskich gardłach”, jak punkt kontroli bezpieczeństwa. Apelujemy do pasażerów, aby zaplanować wcześniejszy przyjazd na lotnisko: 2 godziny dla lotów średniodystansowych, a 3 godziny dla lotów dalekodystansowych i międzykontynentalnych – mówi Stanisław Wojtera, prezes Polskich Portów Lotniczych.
Opóźnienia, które mają miejsce na Lotnisku Chopina nie są generowane przez port. Najwięcej opóźnień powstaje zagranicą - część z nich to przepustowość przestrzeni powietrznej, a część to opóźnienia na innych lotniskach. Może więc powstać efekt domina – jeśli opóźni się samolot na wylocie, to przyleci spóźniony do Warszawy, i dlatego siłą rzeczy – wyleci opóźniony w drogę powrotną.
– Planując podróż, na pewno warto wziąć pod uwagę, o której godzinie odbywa się nasz lot. Na stronie internetowej lotniska, pod zakładką odloty, znajduje się planowana na dany dzień liczba lotów wraz z godzinami. Im więcej lotów o tej samej bądź zbliżonej godzinie, tym większe prawdopodobieństwo, że trafimy na „godziny szczytu” dlatego warto na lotnisko wybrać się wcześniej, aby bez dodatkowego stresu wsiąść na pokład samolotu – zachęca Stanisław Wojtera.
Eurocontrol to organizacja zajmująca się koordynacją współpracy państw europejskich w celu zapewnienia bezpieczeństwa cywilnego i wojskowego ruchu lotniczego. Należy do niej 41 państw, w tym Polska.
Komentarze