DARPA: Pomyślne próby przechwycenia w locie bezzałogowca przez C-130
Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) testuje przechwytywanie swoich bezzałogowców w locie przez samolot transportowy. Bezzałogowy pojazd powietrzny zademonstrował w październiku br. skuteczny manewr tego typu w ramach ostatniego wdrożenia programu DARPA Gremlins.
Dwa samoloty X-61 Gremlin Air Vehicles (GAV) pomyślnie zweryfikowały wszystkie autonomiczne pozycje lotu w formacji i funkcje bezpieczeństwa, zanim jeden GAV ostatecznie został przechwycony w powietrzu i wciągnięty do ładowni C-130.
„Ta misja była kulminacją lat ciężkiej pracy i pokazuje wykonalność bezpiecznego i niezawodnego przechwytywania dronów z powietrza” – powiedział podpułkownik Paul Calhoun, kierownik programu Gremlins w Biurze Technologii Taktycznej DARPA. „Taka zdolność prawdopodobnie okaże się kluczowa dla przyszłych operacji powietrznych”.
Podczas ostatniego eksperymentu zespół odnowił pojazd X-61 i przeprowadził drugi lot w ciągu 24 godzin roboczych. Ponadto zebrano wiele godzin danych z czterech lotów, w tym osiągi, interakcje aerodynamiczne między wciągarką, a GAV oraz dynamikę kontaktu podczas przechwytywania w powietrzu. Niestety jeden GAV został zniszczony podczas prób w locie. „Przechwytywanie z powietrza jest skomplikowane” – powiedział Calhoun. „Poświęcimy trochę czasu, aby cieszyć się sukcesem tego wdrożenia, a następnie wrócimy do dalszej analizy danych i określenia kolejnych kroków dla technologii Gremlins”.
Bezpieczne, skuteczne i niezawodne przechwytywanie z powietrza może radykalnie zwiększyć zasięg i potencjalne zastosowania bezzałogowych statków powietrznych w sytuacjach konfliktowych. GAV mogą być wyposażone w różne czujniki i inne ładunki specyficzne dla misji. Mogą być również wystrzeliwane z różnych typów samolotów wojskowych, utrzymując platformy załogowe bezpiecznie poza zasięgiem obrony przeciwnika. Po przechwyceniu z powietrza, w ciągu 24 h GAV może zostać przygotowany do kolejnej misji.
Komentarze