CPK rozstrzygnął przetarg na projekt obiektów cateringu; budżet projektu to ponad 3 mln zł
Biuro Projmors Ase Group zaprojektuje dwa obiekty cateringu lotniskowego, które będą obsługiwać operacje lotnicze na terenie nowego lotniska CPK - poinformowała w piątek spółka Centralny Port Komunikacyjny. Dodała, że budżet projektu wynosi ponad 3 mln zł brutto.
Jak wyjaśniła spółka w komunikacie, budynki mają służyć transferowi gotowych ładunków cateringowych oraz towarów z zewnętrznych obiektów produkcyjnych do sprzedaży na pokładach samolotów. Obiekty będą więc pełnić funkcje magazynowo-przeładunkowe, ale nie produkcyjne.
Zaplanowano, że obiekty cateringowe powstaną w bezpośrednim sąsiedztwie tzw. strefy airside (czyli za kontrolą bezpieczeństwa - PAP), „z uwzględnieniem zasad minimalizacji czasu składowania i maksymalizacji przepustowości” - wskazała spółka. Obiekty te - podobnie jak inne budynki wspierające - będą zintegrowane z infrastrukturą lotniska i terminalem pasażerskim.
Spółka przekazała również, że jest to kolejna inwestycja realizowana w ramach jednej z dwóch umów ramowych dotyczących przygotowania dokumentacji projektowej dla obiektów wspierających lotnisko. Wcześniej zakończono m.in. projekt koncepcyjny dla budynków: Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, wieży kontroli ruchu lotniczego oraz Centrum Kontroli Operacji Lotniczych. Obecnie trwa też projektowanie baz utrzymania służb lotniskowych, budynków służb meteorologicznych i zespołu kontroli zagrożeń środowiskowych, centrum przetwarzania danych oraz komisariatu policji.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, aby w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
bpk/ mmu/