CPK podpisał umowę na budowę systemu obsługi bagażu
Spółka CPK podpisała umowę na budowę systemu obsługi bagażu; system zbuduje holenderska firma Vanderlande Logistics - poinformowali w czwartek przedstawiciele CPK. Pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury Maciej Lasek podkreślił, że to pierwsza umowa wykonawcza na budowę lotniska.
CPK informował wcześniej, że system obsługi bagażu będzie zajmował w budynku terminala pasażerskiego powierzchnię ok. 80 tys. m kw. Szacowana długość taśmociągów służących do transportu bagażu to ponad 16 km. System będzie bazował na technologii ICS (Individual Carrier System), która polega na transportowaniu bagażu w pojemnikach. Według CPK, pozwala to na pełne śledzenie i sortowanie bagażu, zmniejsza ryzyko jego uszkodzenia oraz umożliwia modułową rozbudowę w zależności od tempa wzrostu ruchu lotniczego i potrzeb rozwijającego się terminala.
Pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister infrastruktury Maciej Lasek podkreślił w czwartek na konferencji prasowej, że technologia ta nie jest oferowana przez polską firmę. - Wytyczne do tego przetargu zostały jeszcze przygotowane w 2023 roku, przetarg został ogłoszony na początku roku 2024 w styczniu. My po zmianie zarządu spółki uznaliśmy, że było to bardzo dobre rozwiązanie dla tak dużego lotniska. Mogę jedynie ubolewać, że żaden polski podmiot nie oferuje takiej technologii. Liczę na to, że kiedyś być może to się zmieni - powiedział.
Zapewnił jednocześnie, że proces inwestycji przebiega zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Podkreślił, że do końca roku planowane jest ogłoszenie dwóch postępowań na wykonawców pierwszych odcinków Linii Kolei Dużych Prędkości na odcinku z Warszawy do lotniska CPK. - Jeżeli wszystko dobrze pójdzie, złożymy również pierwsze wnioski o pozwolenie na budowę - dodał.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, aby w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa Lotniska CPK na terenie gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
fos/ mrr/