Przejdź do treści
Usługi portów lotniczych w Unii Europejskiej i w Polsce, a prawo konkurencji i regulacje lotniskowe

Lotnisko od kuchni

Lotnisko – to nie tylko terminal, stanowiska odprawy i tablice odlotów. To przede wszystkim wielość podmiotów, procedur i regulacji zapewniających sprawne funkcjonowanie portu i komfort podróżujących. Dzięki współpracy P.P. „Porty Lotnicze” i Uniwersytetu Warszawskiego na rynku pojawiła się publikacja na temat mechanizmów zarządzania lotniskami w Polsce i na świecie.

P.P. „Porty Lotnicze” przy współpracy z Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego opracowało kompendium wiedzy zatytułowane „Usługi portów lotniczych w Unii Europejskiej i w Polsce, a prawo konkurencji i regulacje lotniskowe”. Książka jest pracą zbiorową, powstałą pod redakcją Filipa Czernickiego, Kierownika Zespołu Analiz i Projektów w Biurze Nadzoru Właścicielskiego PPL oraz prof. dr hab. Tadeusza Skocznego, Kierownika Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego. Publikacja stanowi źródło wiedzy na temat rozwijającego się sektora transportu lotniczego w Polsce. W naszym kraju wciąż brakuje wiedzy specjalistycznej w tematyce funkcjonowania portów lotniczych, a także współpracy naukowo-badawczej w tym zakresie – mówi Michał Marzec, Dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie. Wydając kompendium wiedzy regulacyjnej i orzeczniczej dotyczącej sektora usług lotniczych

mieliśmy na celu upowszechnienie wiedzy którą posiadamy i zachęcenie do jej wykorzystania w branży lotniskowej – dodaje.

Materiał zawarty w publikacji jest wynikiem wspólnych badań zrealizowanych w 2009 roku łączących wiedzę pracowników naukowych z doświadczeniem pracowników największego portu lotniczego w Polsce – Lotniska Chopina. Szeroki zakres tematyczny książki umożliwia zapoznanie się z prawnymi oraz regulacyjnymi uwarunkowaniami świadczenia usług portów lotniczych zarówno w Polsce jak i Unii Europejskiej. Rzetelnie przeprowadzony projekt badawczy pozwala odnaleźć w książce ważne odpowiedzi na temat działania rynku portów lotniczych oraz zarządzania ruchem lotniczym i samym lotniskiem. Natomiast klarowny język przekazu sprawia, że kompendium to książka nie tylko dla samych specjalistów z branży, ale też dla każdego kto się nią choć po części interesuje. Projekt miał na celu stworzenie cennego, a przede wszystkim systemowego kompendium wiedzy na temat rzeczywistej sytuacji na polskim oraz unijnym rynku usług lotniczych – mówi prof. dr hab. Tadeusz Skoczny, Kierownik Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych Uniwersytetu Warszawskiego. Mamy nadzieję, że ta książka jest początkiem kolejnych publikacji przybliżających mechanizmy funkcjonowania portów lotniczych – dodaje.

Książka jest dostępna w Księgarniach Ekonomicznych na terenie Warszawy. Można ją nabyć również za pośrednictwem strony internetowej: www.ksiegarnia-ekonomiczna.com.pl

***

Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy oraz cargo. W 2009 r. z usług lotniska skorzystało blisko 8,3 miliona pasażerów, co stanowi ponad 43% całkowitego ruchu pasażerskiego w Polsce. W ciągu roku na Lotnisku Chopina wykonano 136 tys. operacji lotniczych. Stała rozbudowa infrastruktury portu jest elementem długofalowej strategii rozwoju, której celem jest zwiększenie przepustowości lotniska oraz zapewnienie najwyższej jakości obsługi pasażerów.

Lotnisko zarządzane jest przez P.P. „Porty Lotnicze”, które zajmuje się m.in. budową i eksploatacją lotnisk oraz świadczeniem usług na rzecz pasażerów i linii lotniczych. Oprócz warszawskiego lotniska, P.P. „Porty Lotnicze” zarządza portem w Zielonej Górze. Ponadto posiada udziały w 10 spółkach nadzorujących działanie lotnisk m.in.. w Krakowie, Szczecinie, Poznaniu, Gdańsku, Modlinie, Wrocławiu, Katowicach, Szczytnie, Bydgoszczy i Rzeszowie. Za konsekwentne realizowanie strategii rozwoju przedsiębiorstwa, P.P. „Porty Lotnicze” otrzymało tytuł „Perły Polskiej Gospodarki”.

Lotniskiem Chopina zarządza Naczelny Dyrektor Michał Marzec - laureat wielu prestiżowych nagród, w tym nagroda „Awionetka 2009” w kategorii „Osobistość roku sektora lotniczego” za rozbudowę lotniska, liczne inwestycje i poprawę wizerunku firmy. Członek Zarządu ACI Europe, renomowanego stowarzyszenia branżowego, zrzeszającego około 400 portów lotniczych w 46 krajach europejskich.

Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych (CSAiR) zostało utworzone uchwałą Rady Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 21 lutego 2007 r. jako „inna wymieniona
w regulaminie wydziału jednostka, niezbędna do realizacji zadań wydziału” w rozumieniu § 20 Statutu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 21 czerwca 2006 r. CSAiR prowadzi między- i interdyscyplinarne badania naukowe oraz prace rozwojowe i wdrożeniowe w zakresie ochrony konkurencji i regulacji sektorowych
w gospodarce rynkowej, ale także przygotowuje wydawnictwa zwarte i periodyczne, organizuje lub współorganizuje konferencje, seminaria, warsztaty i szkolenia, a w przyszłości będzie także patronować studiom podyplomowym. W skład CSAiR wchodzą Członkowie Zwyczajni (pracownicy naukowi Wydziału Zarządzania UW), Członkowie Stowarzyszeni (pracownicy naukowi innych wydziałów UW, w tym głównie Wydziału Prawa i Administracji i Wydziału Nauk Ekonomicznych, a także innych krajowych i zagranicznych uczelni i jednostek badawczych) oraz Stali Współpracownicy (w tym osoby zatrudnione w polskich i zagranicznych firmach
i instytucjach publicznych i prywatnych).

 

FacebookTwitterWykop

Nasze strony