Przejdź do treści
Źródło artykułu

Polska i Korea Południowa zaangażują się we wspólne finansowanie projektu CPK

Przedstawiciele rządów Polski i Republiki Korei zacieśniają współpracę przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Porozumienie podpisane dziś przez polskiego pełnomocnika rządu ds. CPK, południowokoreańskiego ministra infrastruktury oraz prezesów obu lotnisk: projektowanego w ramach CPK i istniejącego Incheon zapowiada zaangażowanie kapitałowe Republiki Korei w polski projekt infrastrukturalny.

Podpisy pod dokumentem złożyli dziś pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała i południowokoreański minister ziemi, infrastruktury i transportu (MOLIT – Minister of Land, Infrastructure and Transport) Noh Hyeong Ouk oraz prezesi: Mikołaj Wild z CPK i Kim Kyung-wook z International Incheon Airport Corporation, spółki zarządzającej Lotniskiem Incheon.

Porozumienie zakłada działania zmierzające do wspólnego przedsięwzięcia w formule joint venture, w którym Koreańczycy mają objąć mniejszościowy pakiet udziałów. Spółka Incheon International Airport Corporation (IIAC), która od początku roku świadczy specjalistyczne usługi doradcze na rzecz CPK, potwierdza słuszność działań w celu zaangażowania kapitałowego w polski projekt. Do końca przyszłego roku obie strony wypracują szczegółowe warunki wspólnej inwestycji.

Współpraca polsko-koreańska w zakresie projektu CPK jest realizowana od wielu miesięcy. Lotniskowa grupa robocza, która została utworzona na mocy międzyrządowego MoU podpisanego w lutym 2021, umożliwiła konstruktywny dialog pomiędzy zespołami CPK i IIAC, dzięki czemu obie strony określiły obszary dla dodatkowych wspólnych działań.

Postęp prac przy projekcie CPK stwarza warunki do podjęcia kolejnych działań w kierunku wspólnego projektu, czyli partnerstwa strategicznego, koncentrujących się na ocenie finansowej projektu i studiach wykonalności. Dzisiejsze Porozumienie to kolejny krok w dążeniu do tego celu.

Z perspektywy czasu oceniam prowadzone wspólnie ze stroną koreańską działania jednoznacznie pozytywnie. Dzisiaj wykonujemy duży krok w kierunku uczynienia z części lotniskowej CPK wspólnej inwestycji Polski i Korei Południowej. Taki ruch pozwoli na połączenie południowokoreańskiej wiedzy i doświadczenia z polską ambicją i potencjałem. To też jednoznaczny sygnał, że CPK to inwestycja przemyślana, dobrze zaplanowana i pozytywnie rokująca – mówi  pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Podpisane dziś porozumienie jest potwierdzeniem woli współpracy między naszymi krajami przy projekcie CPK. Jest również kamieniem milowym na drodze do stworzenia w Polsce globalnego portu przesiadkowego. MOLIT (Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury Transportu Republiki Korei) i IIAC (Incheon International Airport Corporation) dołożą wszelkich starań, aby wspierać na wielu płaszczyznach obiecujący projekt CPK, wykorzystując swoje bogate doświadczenia, zdobyte podczas budowy i eksploatacji Portu Lotniczego Incheon, który w mojej ocenie ma największy potencjał na świecie – mówi minister ziemi, infrastruktury i transportu Noh Hyeong Ouk.

W tym roku rząd Republiki Korei i zarządzająca Lotniskiem Incheon spółka IIAC zatwierdzili czwarty etap rozbudowy tego portu lotniczego. Wieloletni program inwestycyjny zakłada zainwestowanie w Incheon do końca 2025 r. równowartość 5,4 mld dolarów m.in. na budowę czwartej drogi startowej i rozbudowę Terminalu 2.

W przypadku Incheon projekty średnio- i długoterminowe, np. czwarty etap rozbudowy lotniska, realizujemy zgodnie z harmonogramem i niezależnie od spowolnienia wywołanego COVID-19. Dzięki takiemu podejściu w przyszłości będziemy w stanie sprawnie odpowiedzieć na prognozowany zwiększony popyt na transport ludzi i towarów. W ramach przedsięwzięcia joint venture planujemy aktywnie aktualizować założenia wspólnej inwestycji, biorąc pod uwagę potencjał CPK jako hubu dla Europy Środkowo-Wschodniej – mówi prezes spółki IIAC i Lotniska Incheon Kim Kyung-Wook.

Współpraca, którą rozpoczęliśmy na początku roku, przebiega zgodnie z założeniami i zamierzeniami. Eksperci z Incheon dostarczyli nam wszystkie zamówione opracowania i analizy. Ich jakość oceniamy wysoko. Krok po kroku, zgodnie z planem, realizujemy kolejne etapy współdziałania. Dzięki temu jesteśmy teraz bliżej decyzji o wspólnym zaangażowaniu kapitałowym – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Lotnisko Incheon było budowane etapami. W fazie pierwszej powstały dwie równoległe drogi startowe (po 3 750 m długości każda), a port miał przepustowość 30 mln pasażerów i 1,7 mln ton towarów rocznie. W wyniku dynamicznego rozwoju rynku rząd Korei Południowej wdrażał kolejne etapy rozbudowy. W 2019 r. – przed wybuchem pandemii COVID-19 – Incheon obsłużył ponad 71 mln pasażerów i 2,7 mln ton towarów.

Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie posiadał dwie drogi startowe o długości 4 000 m każda i będzie największym lotniskiem w Europie Środkowo-Wschodniej. W części lotniskowej inwestycja jest na etapie zaawansowanych badań środowiskowych i terenowych, przygotowywania master planu i wykupu nieruchomości, a w części kolejowej opracowywania studiów wykonalności projektowania.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony