Przejdź do treści
Śmigłowiec pokładowy ZOP SH-2G/ fot. Krzysztof Godlewski (aviateam.pl)
Źródło artykułu

ZOP po angielsku

Trzech pilotów i nawigator latający śmigłowcami SH-2G i Mi-14PŁ uczestniczyło na początku roku w kursie specjalistów zwalczania okrętów podwodnych. Kurs odbył się w szkole Królewskiej Marynarki Wojennej Martime Warfare School HMS Collingwood w Wielkiej Brytanii.

Kapitan mar. nawig. Arkadiusz Kozłowski i por. mar. pil. Mirosław Jaros z klucza śmigłowców pokładowych SH-2G oraz por. mar. pil. Kazimierz Majchrzak i por. mar. pil. Wojciech Wójcik latający na śmigłowcach Mi-14PŁ w dniach od 3 do 29 stycznia szkolili się w brytyjskiej Martime Warfare School HMS Collingwood w Farehan. Kurs, w którym uczestniczyli również specjaliści z 3. Flotylli Okrętów, obejmował między innymi zagadnienia oceanografii i meteorologii w kontekście prowadzenia działań zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), planowanie i taktykę prowadzenia działań połączonych lotnictwa i okrętów, zasady planowania ćwiczeń oraz procedury prowadzenia korespondencji podczas operacji na morzu. Po części teoretycznej zakończonej egzaminem odbyło się szkolenie specjalistyczne na symulatorach.


Por. mar. pil. Mirosław Jaros odbiera dyplom ukończenia kursu
(archiwum por. Mirosława Jarosa)

Zajęcia prowadzili instruktorzy z Wielkiej Brytanii i Holandii, wśród nich pilot śmigłowców ZOP EH 101 Merlin oraz nawigator samolotów patrolowych Nimrod.

Na wyposażeniu Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej znajduje się obecnie trzy typy statków powietrznych przeznaczonych do działań ZOP. Są to śmigłowce SH-2G i Mi-14PŁ oraz samolot patrolowo – rozpoznawczy Bryza Bis (An-28B1RM Bis). Mogą one prowadzić poszukiwanie zanurzonych okrętów podwodnych przy pomocy wyrzucanych pław radiohydroakustycznych oraz detektora anomalii magnetycznych. Śmigłowce Mi-14PŁ wyposażone są również w opuszczaną stację hydroakustyczną. Zarówno pokładowe SH-2G jak i Mi-14PŁ są przystosowane do przenoszenia torpedy MU-90, „czternastki” mogą być także uzbrojone w bomby głębinowe PŁAB-250-120.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony