Poszukiwania na Zatoce Gdańskiej z udziałem śmigłowca W-3WARM Anakonda
W środę wieczorem służby ratownicze otrzymały zgłoszenie, że z jednego z jachtów na Zatoce Gdańskiej wypadła kobieta. W akcji poszukiwawczo-ratowniczej uczestniczyła m. in. załoga dyżurna SAR z Gdyni-Babich Dołów.
29 kwietnie br. o godzinie 19.21 do załogi dyżurnej SAR, pełniącej dyżur na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach dotarła informacja, że z jednego z jachtów, znajdujących się na Zatoce Gdańskiej wypadła kobieta. Załoga śmigłowca W-3WARM Anakonda, dowodzonego przez kpt. pil. Marcina Chałubińskiego, osiągnęła gotowość do wykonania zadania i o godzinie 19.35 wykonała start, nawiązując łączność ze służbami koordynującymi akcję ratowniczą. W poszukiwaniach udział brał również okręt MW, dwa statki ratownicze Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa oraz okręt patrolowy Straży Granicznej.
O 19.40 załoga otrzymała zadanie zlokalizowania jachtu PAPAJ 2, który według początkowych informacji miał opuścić port w Helu, kierując się w stronę Gdańska. Po kilkunastu minutach poszukiwań jacht zlokalizowano na torze wodnym do portu w Gdańsku i przekazano tę informację do służb koordynujących akcję. Załoga śmigłowca rozpoczęła poszukiwania kobiety w rejonie zlokalizowanego jachtu, do którego podeszły także inne jednostki uczestniczące w poszukiwaniach.
Po prawie dwóch godzinach poszukiwań załoga otrzymała informację o przerwaniu akcji. Ratownicy z jednostek nawodnych, którzy weszli w bespośredni kontakt z mężczyzną przebywającym na jachcie ustalili, że mężczyzna znajdował się pod wpływem alkoholu, a na pokładzie od samego początku rejsu, poza nim, nikogo nie było. Anakonda opuściła rejon akcji i wykonała lot powrotny do lotniska w Gdyni-Babich Dołach, lądując o godzinie 21.18.
Była to 671 akcja poszukiwawczo-ratownicza w historii BLMW. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim" oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.
Komentarze