Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pokazy lotnicze w Siemirowicach

Dwugodzinny blok pokazów w powietrzu oraz wystawa statyczna samolotów i śmigłowców lotnictwa Sił Zbrojnych to atrakcje przygotowane na tegoroczne obchody Święta Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej i 44. Bazy Lotnictwa Morskiego.

W sobotę, 16 lipca, zapraszamy na lotnisko w Siemirowicach! Brama jednostki otwarta będzie w godzinach od 9.30 do 16.30.

Tegoroczny dzień otwarty 44. Bazy Lotnictwa Morskiego związany jest z 60. rocznicą lądowania pierwszego samolotu w Siemirowicach oraz 96. rocznicą powstania polskiego lotnictwa morskiego. Z tej okazji w dynamicznym pokazie w powietrzu, którego początek zaplanowano na godzinę 11.00, będzie można zobaczyć maszyny lotnictwa morskiego – śmigłowiec zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ i śmigłowiec ratowniczy W-3RM Anakonda a także indywidualny pilotaż na samolotach odrzutowych MiG-29, F-16 i śmigłowcu szturmowym Mi-24, przelot pary samolotów szturmowych Su-22 oraz Zespół Akrobacyjny Orlik na 7 samolotach turbośmigłowych PZL-130.

Na wystawie statycznej obok samolotów i śmigłowców polskiego lotnictwa wojskowego dostępny będzie między innymi przeciwlotniczy zestaw artyleryjski Blenda, uzbrojenie 1. Batalionu Zmechanizowanego w Lęborku oraz wyposażenie jednej z najnowocześniejszych jednostek w polskiej armii – Morskiej Jednostki Rakietowej.

Wejście i wjazd na wystawę statyczną i do strefy pokazu możliwy będzie wyłącznie przez główną bramę lotniska. Dojazd bezpłatnym autobusem spod bramy głównej tylko o godzinie 9.30. Później bezpłatne autobusy będą kursowały z wyznaczonych na terenie lotniska parkingów. Na wystawę statyczną i do strefy pokazu będzie można również dojść pieszo.

Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w polskich siłach zbrojnych formacja wyspecjalizowana w prowadzeniu operacji lotniczych nad obszarami morskimi. Do głównych zadań brygady należy poszukiwanie, śledzenie i niszczenie okrętów podwodnych samodzielnie i we współdziałaniu z siłami okrętowymi, poszukiwanie, rozpoznanie i wskazywanie celów okrętom, zabezpieczenie ratownicze polskiej strefy poszukiwania i ratownictwa na Bałtyku, monitoring ekologiczny oraz transport ludzi i sprzętu. Na wyposażeniu jednostek BLMW znajduje się 40 samolotów i śmigłowców w tym: samoloty Bryza w wersjach patrolowo – rozpoznawczej, monitoringu ekologicznego i transportowej, śmigłowce Mi-14 w wersji zwalczania okrętów podwodnych i ratowniczej, śmigłowce pokładowe SH-2G, śmigłowce ratownicze W-3RM oraz śmigłowce i Mi-2.

44. Kaszubsko – Darłowska Baza Lotnictwa Morskiego powstała 1 stycznia 2011 roku po przeformowaniu 44. Bazy Lotniczej Marynarki Wojennej i włączeniu w jej struktury 29. Darłowskiej Eskadry Lotniczej oraz 30. Kaszubskiej Eskadry Lotniczej. W jej skład wchodzi między innymi Kaszubska Grupa Lotnicza w Siemirowicach wyposażona w samoloty patrolowo – rozpoznawcze An-28B1R i An-28B1RM Bis oraz samoloty monitoringu ekologicznego An-28E a także Darłowska Grupa Lotnicza wyposażona w śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ, śmigłowce ratownicze Mi-14PŁ/R i W-3RM oraz śmigłowce Mi-2. Do głównych zadań bazy należy rozpoznanie obszarów morskich i wskazywanie celów okrętom, poszukiwanie, śledzenie i niszczenie okrętów podwodnych, udział w operacjach poszukiwawczo – ratowniczych oraz monitoring ekologiczny w Polskiej Strefie Ekonomicznej Bałtyku. Jednostka utrzymuje również całodobowe dyżury załóg samolotów patrolowych i śmigłowców ratowniczych na lotniskach w Siemirowicach i Darłowie. Dyżury te pełnione są zarówno w krajowym jak i sojuszniczym systemie rozpoznania a także krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego.


Początki polskiego lotnictwa morskiego wiążą się z Puckiem, gdzie 1 lipca 1920 roku sformowano Bazę Lotnictwa Morskiego. Dysponując zaledwie kilkoma wrakami wodnosamolotów, pozostawionymi przez armię pruską, polscy mechanicy zmontowali wodnosamolot typu "Friedrichshafen". To na nim 15 lipca 1920 roku chor. pil. Andrzej Zubrzycki wykonał historyczny lot nad Bałtykiem. Do 1939 roku w Marynarce Wojennej funkcjonował Morski Dywizjon Lotniczy (MDL) w Pucku. Dywizjon był wyposażony w ponad 30 różnych typów i wersji wodnosamolotów, łodzi latających oraz samolotów kołowych. Lotnictwo morskie wykonywało wtedy zadania wywiadowcze, obserwacyjne, bombowo - torpedowe oraz łącznikowo - transportowe nad morzem i lądem. We wrześniu 1939 roku, pomimo prób podjęcia walki z lotnictwem i marynarką niemiecką, MDL nie odniósł znaczących sukcesów bojowych. Uległ miażdżącej przewadze technicznej i liczebnej lotnictwa niemieckiego.

W czasie II wojny światowej lotnicy morscy walczyli w siłach powietrznych wszystkich państw koalicyjnych, w większości w obronie Wysp Brytyjskich oraz północnego Atlantyku. Tradycje MDL z Pucka kontynuował wówczas 304. Dywizjon Bombowy "Ziemi Śląskiej" im. Ks. Józefa Poniatowskiego, walczący w składzie Coastal Command. Sformowano go 22 sierpnia 1940 roku w Bramcote jako polski dywizjon bombowców lekkich. Początkowo wyposażony był w samoloty Fairey Battle, później w samoloty Wellington. Dywizjon rozpoczął wykonywanie zadań 25 kwietnia 1941 roku. Polegały one głównie na patrolowaniu, wykrywaniu i zwalczaniu okrętów podwodnych. Załogi 304. Dywizjonu wykonały 2939 lotów bojowych spędzając w powietrzu 24 tysiące godzin. Zrzuciły około 900 ton bomb zatapiając dwa i uszkadzając pięć okrętów podwodnych nieprzyjaciela. Zestrzeliły 6 samolotów (3 to trafienia potwierdzone) i uszkodziły 4 maszyny. Straty dywizjonu to 31 samolotów. W tym czasie 208 lotników poległo lub zaginęło, a 35 trafiło do niewoli. Dywizjon wykonywał swoje zadania do 18 grudnia 1946 roku, kiedy to w Chedburgh został rozwiązany.

Powojenna historia lotnictwa morskiego nierozerwalnie łączy się nie tylko z Gdynią, Darłowem i Siemirowicami ale również z Wickiem Morskim czy Gdańskiem Wrzeszczem gdzie również stacjonowały statki powietrzne morskich lotników. 60. rocznica pierwszego lądowania samolotu na lotnisku w Siemirowicach związana jest z utworzeniem 15. Samodzielnej Eskadry Lotnictwa Rozpoznawczego MW. Początkowo jednostka ta została sformowana w Gdyni Babich Dołach a w październiku 1956 roku przebazowano ją na nowo wybudowane lotnisko w Siemirowicach.

kmdr ppor. Czesław Cichy
oficer prasowy BLMW

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony