Morskie Bryzy w ramach NATO i UE
Ministrowie obrony Polski, Niemiec, Hiszpanii i Luksemburga podpisali w Chicago list intencyjny w sprawie projektu współpracy w zakresie operacji powietrznego patrolowania obszarów morskich. Współpraca ta ma się odbywać w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej. Do prowadzenia misji rozpoznania oraz poszukiwawczo – ratowniczych Polska wykorzysta samoloty patrolowe Marynarki Wojennej Bryza.
8 samolotów patrolowo – rozpoznawczych w wersjach An-28B1R oraz An-28B1RM Bis znajduje się obecnie na wyposażeniu 44. Bazy Lotnictwa Morskiego. Na stałe stacjonują na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka. Ich załogi pełnią całodobowe dyżury w krajowym systemie rozpoznania. Wspierają również funkcjonowanie systemu SAR (ang. Search and Rescue - poszukiwania i ratownictwa).
Pierwsza patrolowo – rozpoznawcza Bryza z numerem burtowym 1022 weszła do służby w październiku 1994 roku. W 1999 i 2000 roku lotnictwo Marynarki Wojennej otrzymało po trzy tego typu samoloty. Ostatnia z maszyn w wersji An-28B1R weszła do służby w lutym 2001 roku. W marcu 2008 roku do służby wdrożono zmodernizowaną wersję Bryzy oznaczoną jako An-28B1RM Bis (tzw. Bryza Bis).
Samoloty patrolowo – rozpoznawcze An-28B1R wyposażone są w radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-400 oraz system ŁS-10 umożliwiający transmisję danych. Bryzy wyposażone są również w system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON oraz tratwę ratunkową, którą załoga może zrzucić odnalezionym rozbitkom a następnie koordynować prowadzenie akcji ratowniczej z powietrza. W kabinie znajdują się trzy konsole dla operatorów radaru i systemu transmisji danych. Wszystkie umieszczono przodem do kierunku lotu. W skład załogi wchodzi dwóch pilotów (dowódca i drugi pilot), technik pokładowy oraz, w zależności od potrzeb, dwóch lub trzech operatorów systemów pokładowych.
W odróżnieniu od samolotu w wersji An-28B1R Bryzę Bis wyposażono go w zmodernizowany radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-800-2 z funkcją mapowania terenu oraz systemy umożliwiające wykrywanie i śledzenie okrętów podwodnych: detektor anomalii magnetycznych MAG-10 oraz wyrzucane pławy radiohydroakustyczne współpracujące z systemem odbioru sygnałów i analizy danych HYD-10. Samolot otrzymał również system pasywnego rozpoznania elektronicznego ESM-10 oraz system obserwacyjny FLIR SAFIRE II z dalmierzem laserowym. W kabinie znajdują się cztery konsole do obsługi wyposażenia, dwie przodem i dwie bokiem do kierunku lotu. Załoga Bryzy Bis to dwóch pilotów, technik pokładowy oraz, w zależności od planowanej misji, do czterech operatorów systemów pokładowych.
Film nt. wykorzystania Bryzy w działaniach SAR
kmdr ppor. Czesław Cichy
Komentarze