Przejdź do treści
Mi-14PŁ/R nr 1012 na lotnisku w Darłowie (fot. kmdr por. Wojciech Koliczko)
Źródło artykułu

Mi-14PŁ/R nr 1012 powrócił do Darłowa

Z WZL nr 1 w Łodzi powrócił śmigłowiec SAR Mi-14PŁ/R nr 1012, który od roku przechodził proces wydłużania resursu. Do zakładów poleciał także drugi śmigłowiec Mi-14PŁ/R, który przejdzie tam analogiczny proces.

W piątek, 16 listopada, do Grupy Lotniczej w Darłowie powrócił śmigłowiec ratownictwa morskiego Mi-14PŁ/R nr 1012, który został poddany procesowi wydłużenia resursu w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi. Maszyna o numerze bocznym 1012 trafiła do łódzkich zakładów we wrześniu ubiegłego roku.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem, przeprowadzone na nim prace, a w szczególności weryfikacja stanu konstrukcji pozwoliły wydłużyć czas eksploatacji śmigłowca Mi-14PŁ/R nr 1012 o cztery lata.


Śmigłowiec SAR Mi-14PŁ/R nr 1012 (fot. kmdr por. Wojciech Koliczko)

Tydzień wcześniej, 7 listopada br., do WZL trafił drugi z eksploatowanych przez Brygadę Lotnictwa Marynarki Wojennej śmigłowców typu Mi-14PŁ/R z numerem 1009. Załogą dowodził kpt. pil. Andrzej Duła. Tym samym darłowskie niebo i Brygada Lotnictwa MW pożegnała ostatni śmigłowiec ratownictwa morskiego w charakterystycznym malowaniu biało-czerwonym.


Załoga śmigłowca Mi-14PŁ/R nr 1009 przed wylotem do WZL nr 1 w Łodzi

Również ta maszyna zostanie poddana temu samemu zakresowi prac, co śmigłowiec z numerem 1012. Obydwa śmigłowce pochodzą z serii wyprodukowanej w 1983 roku. Maszyny zyskują także w WZL nowe malowanie, nawiązujące do tego w jakim wracają modernizowane w PZL Świdnik śmigłowce W-3WARM Anakonda.

Od czerwca br. w WZL nr 1 przebywają także trzy śmigłowce w wersji zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ (wyprodukowane w 1980 r.), na których prowadzone są prace, w zakresie analogicznym do realizowano na śmigłowcach ratowniczych.


Załoga śmigłowca Mi-14PŁ/R nr 1012 na płycie lotniska w Darłowie po przylocie z WZL nr 1 w Łodzi

* * *

Pierwsze zakupione śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych Mi-14 trafiły do 28 eskadry ratowniczej MW w Darłowie w czerwcu 1981. Były to śmigłowce w wersji zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ. Do tego czasu jednostka z Darłowa oprócz wykorzystywanych do ratownictwa śmigłowców SM-1/2 (1962-1972) i Mi-2RM eksploatowała, od października 1965, śmigłowce ZOP Mi-4ME, tworzące klucz zwalczania okrętów podwodnych. Niestety, zakupione cztery śmigłowce, mimo, że umożliwiły nabranie niezbędnych doświadczeń z dziedziny ZOP, stanowiły ilość niewystarczającą do skutecznych działań. Ogółem, w dwóch turach zakupiono 12 śmigłowców w wersji PŁ (prod. 1980 i 1983) oraz 4 śmigłowce PS (prod. 1983). W wyniku katastrof utracono dwa śmigłowce w wersji PŁ i dwa w wersji PS. Dodatkowo w roku 1990 dokupiono kolejny śmigłowiec w wersji PS. Z powodu wyczerpania resursu określonego przez producenta, w latach 2008-2010 wycofano śmigłowce w wersji PS.

W celu podtrzymania możliwości operacyjnych sił ratowniczych powstała pilna potrzeba przebudowy dwóch maszyn w wersji PŁ do wersji ratowniczej. Do prac modernizacyjnych wytypowano maszyny z numerami 1009 i 1012. Prace przeprowadziły WZL nr 1 w Łodzi w 2011 roku. Śmigłowce po modernizacji otrzymały oznaczenie Mi-14PŁ/R. Proces modernizacyjny objął przebudowę instalacji paliwowej, hydraulicznej i elektrycznej i przystosowanie kabiny do transportu rozbitków. Aby umożliwić eksploatację kosza ratowniczego poszerzono drzwi boczne. Rozbudowana instalacja klimatyzacji pozwala na niezależne sterowanie temperaturą w kabinie pilotów i kabinie transportowej. PŁ/R-a wyposażono w nowy radar pogodowy, system dźwigowy SPŁ-350 oraz trzy reflektory poszukiwawcze. Śmigłowiec otrzymał również nowe wyposażenie nawigacyjne: GPS, radiowysokościomierz oraz radiostacje.

Mi-14PŁ/R jest przeznaczony do wykonywania zadań poszukiwawczo – ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Maszynę wyposażono w środki ratownicze oraz w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków. Podnoszenie rozbitków może się odbywać za pomocą pasów, kosza lub noszy. Śmigłowiec może wodować i przyjąć rozbitków na pokład bezpośrednio z powierzchni wody. W skład załogi wchodzi 5 osób – dowódca załogi, drugi pilot, technik pokładowy, lekarz i ratownik.

Śmigłowce w wersji PŁ przeznaczone są do poszukiwania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych samodzielnie lub w składzie lotniczo-okrętowych grup poszukiwawczo-uderzeniowych. Mogą również współdziałać z uderzeniowymi okrętami rakietowymi poprzez wykrywanie i wskazywanie celów nawodnych. Dolna część kadłuba, wykonana w kształcie łodzi jest wyposażona w nadmuchiwane pływaki co pozwala na wodowanie. Mi-14PŁ są wyposażone w systemy wykrywania i śledzenia okrętów podwodnych – opuszczaną stację hydroakustyczną, detektor anomalii magnetycznych oraz wyrzucane pławy radiohydroakustyczne. Maszyny te mogą być uzbrojone w bomby głębinowe, zostały także przystosowane do przenoszenia torpedy MU-90. Załoga składa się z dwóch pilotów, technika pokładowego oraz nawigatora obsługującego systemy poszukiwawczo-uderzeniowe. Brygada Lotnictwa MW eksploatuje obecnie 8 śmigłowców tej wersji.

* * *

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim", pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Łącznie do zabezpieczenia działań SAR Brygada posiada 10 śmigłowców. Przez cały czas, system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony