Lotnictwo Marynarki Wojennej na Air Show 2011
Podczas tegorocznej edycji Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show w Radomiu pojawią się aż cztery statki powietrzne z Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W 10 minutowym pokazie dynamicznym zaprezentuje się załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM „Anakonda”. Na wystawie statycznej będzie można zobaczyć samolot patrolowo – rozpoznawczy Bryza, śmigłowiec zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ oraz śmigłowiec pokładowy SH-2G.
Dwukrotnie (w sobotę i niedzielę) w pokazie dynamicznym zaprezentuje się załoga śmigłowca ratowniczego „Anakonda” z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach w składzie: kmdr ppor. pil. Waldemar Orliński - dowódca, kmdr ppor. pil. Mariusz Konopka – drugi pilot, chor. szt. mar. Stanisław Czujkowski – ratownik i chor. szt. Ireneusz Raczyński – technik pokładowy. Z lotniska w Gdyni Babich Dołach na wystawę statyczną przyleci również śmigłowiec pokładowy zwalczania okrętów podwodnych SH-2G. 44. Bazę Lotnictwa Morskiego będą reprezentować: samolot patrolowo – rozpoznawczy Bryza Bis z Siemirowic oraz śmigłowiec zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ z Darłowa.
W-3RM „Anakonda” to śmigłowiec przeznaczony do wykonywania zdań poszukiwawczo - ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Na pokład może zabrać do 8 rozbitków. Śmigłowiec ten wyposażony jest w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków za pomocą pętli, trójkąta, dwuosobowego kosza ratowniczego lub noszy. Dzięki rozmieszczonym wokół kadłuba 6 nadmuchiwanym pływakom ma on możliwość awaryjnego wodowania. Śmigłowce ratownicze „Anakonda” na wyposażenie lotnictwa Marynarki Wojennej weszły w 1992 roku. Obecnie w służbie znajduje się 7 tego typu maszyn. Załogi tych śmigłowców wykonują również zadania transportu medycznego i transportu specjalistycznych zespołów medycznych z organami do przeszczepu.
Samolot patrolowo – rozpoznawczy Bryza 1RM Bis, w odróżnieniu od poprzedniej wersji Bryza 1R, wyposażony jest w zmodernizowany radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-800-2 z funkcją mapowania terenu. Jego parametry pracy polepszono dzięki zastosowaniu chowanego przedniego i uchylnego głównego podwozia. Ponadto samolot wyposażono w systemy umożliwiające wykrywanie i śledzenie okrętów podwodnych - detektor anomalii magnetycznych MAG-10 oraz wyrzucane pławy radiohydroakustyczne współpracujące z systemem odbioru sygnałów i analizy danych HYD-10. Samolot otrzymał również system pasywnego rozpoznania elektronicznego ESM-10 oraz system obserwacyjny FLIR SAFIRE II z dalmierzem laserowym. W kabinie znajduje się cztery konsole do obsługi wyposażenia, dwie przodem i dwie bokiem do kierunku lotu. Załoga Bryzy Bis to dwóch pilotów, technik pokładowy oraz w zależności od planowanej misji, do czterech operatorów systemów pokładowych.
Śmigłowce Mi-14PŁ przeznaczone są do poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych samodzielnie lub w składzie lotniczo - okrętowych grup poszukiwawczo - uderzeniowych. Mogą również współdziałać z uderzeniowymi okrętami rakietowymi poprzez wykrywanie i wskazywanie celów nawodnych. Dolna część kadłuba, wykonana w kształcie łodzi jest wyposażona w nadmuchiwane pływaki co pozwala na wodowanie. Mi-14PŁ są wyposażone w systemy wykrywania i śledzenia okrętów podwodnych – opuszczaną stację hydroakustyczną, detektor anomalii magnetycznych oraz wyrzucane pławy radiohydroakustyczne. Maszyny te mogą być uzbrojone w bomby głębinowe, zostały także przystosowane do przenoszenia torpedy MU-90. Załoga składa się z dwóch pilotów, technika pokładowego oraz nawigatora obsługującego systemy poszukiwawczo - uderzeniowe. Maszyny te wylatały już łącznie ponad 26 000 godzin. Uczestniczyły w licznych manewrach krajowych i międzynarodowych oraz reprezentowały morskie skrzydła na pokazach lotniczych w kraju i za granicą. W tym roku obchodziły 30-lecie służby w lotnictwie Marynarki Wojennej.
Śmigłowce SH-2G trafiły do lotnictwa Marynarki Wojennej wraz z pozyskaniem ze Stanów Zjednoczonych fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry. W sierpniu 2003 roku weszły one do służby w składzie nowo sformowanego klucza śmigłowców pokładowych. Kaman SH-2G Super Seasprite jest przeznaczony do prowadzenia rozpoznania, wykrywania i identyfikacji celów nawodnych oraz poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Może uczestniczyć w akcjach poszukiwania i ratowania życia (SAR). Wykorzystywany jest również jako śmigłowiec logistyczny - do zaopatrywania własnych jednostek pływających. SH-2G jest wyposażony w radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy do wykrywania okrętów podwodnych - wyrzucane pławy radiohydroakustyczne oraz detektor anomalii magnetycznych. Trzy tego typu maszyny przystosowano do przenoszenia torpedy MU-90 i wyposażono w pokładowe stanowisko strzeleckie. Piloci SH-2G uczestniczyli w dwóch operacjach NATO na Morzu Śródziemnym, prowadzili działania w obszarze od Bałtyku przez Atlantyk po Morze Śródziemne i Czarne, wykonując ponad 2700 operacji startów i lądowań na pokładach okrętów.
Komentarze