Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lot pożegnalny kmdr ppor. pil. Grzegorza Gołasa

23 kwietnia br. w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego ostatni lot za sterami samolotu patrolowo – rozpoznawczego M28 B1R Bryza wykonał kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas. Z końcem kwietnia oficer kończy zawodową służbę wojskową.

Kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas przygodę z lotnictwem rozpoczął nauką w Liceum Lotniczym w Dęblinie w 1992 roku. W 2000 roku stał się absolwentem dęblińskiej Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, na kierunku pilot samolotu. Po ukończeniu szkoły trafił do 6 eskadry lotnictwa taktycznego, a następnie 7 eskadry lotnictwa taktycznego w Powidzu, w której służył do 2007 roku. Z końcem tego roku rozpoczął służbę w strukturach Lotnictwa Morskiego, w 30 eskadrze lotniczej MW w Siemirowicach, na stanowisku starszego pilota. W 2011 roku został dowódcą załogi samolotu patrolowo – rozpoznawczego M28 B1R Bryza, a od 2014 roku pełnił także funkcję Inspektora Bezpieczeństwa Lotów.

Posiada pierwszą klasę pilota i nalot ogólny 1662 godziny z czego 1035 za sterami samolotu M28B 1R Bryza. Wykonywał także loty samolotami typu Su-22, TS-11 Iskra, PZL-130 Orlik i AMX. W 2014 roku zdobył tytuł Pilota Roku 2014 siemirowickiej jednostki. W trakcie służby wyróżniony został Brązowym Medalem Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny. Przez kilka lat pełnił także rolę nieetatowego oficera prasowego.

W 2007 roku, w trakcie ćwiczeń z załogami samolotów AMX włoskich sił powietrznych „Italian Dancer”, kmdr ppor. pil. Grzegorz Gołas przeżył katapultowanie z samolotu. W trakcie lotu w składzie mieszanej, polsko-włoskiej załogi, jego samolot, szkolno-bojowa wersja AMX, zderzył się z ptakiem, co wymusiło decyzję o jego awaryjnym opuszczeniu. Obydwaj członkowie załogi nie odnieśli obrażeń.

23 kwietnia, w obecności rodziny, dowódcy 44. Bazy Lotnictwa Morskiego, kmdr. pil. Andrzeja Szczotki i kolegów kmdr ppor. Grzegorz Gołas, zgodnie z przyjęty obyczajem i ceremoniałem, wykonał lot pożegnalny samolotem patrolowo rozpoznawczym M28 B1R Bryza.



FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony