Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kolejny zmodernizowany W-3 wrócił do Gdyni

Kolejny zmodernizowany do wersji W-3WA śmigłowiec wrócił do 43. Bazy Lotnictwa Morskiego. Maszyna z numerem 0304, która trzy lata temu trafiła do zakładów lotniczych w Świdniku, 31 marca popołudniu wylądowała na macierzystym lotnisku w Gdyni.

W 2014 roku, zgodnie z umową zawartą pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a zakładami lotniczymi PZL – Świdnik, rozpoczął się proces modernizacji pięciu śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej typu W-3. Unifikacji do jednolitej wersji wyposażenia W-3WA/W-3WARM podlegały dwie maszyny transportowe W-3T oraz trzy najstarsze W-3RM Anakonda. Śmigłowiec 0304 to druga z wyżej wymienionych maszyn, która wraca do służby. W Świdniku trwają procedury oblotu technicznego kolejnych śmigłowców.

Po powrocie do jednostki pierwszego W-3WA 0209 w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej rozpoczął się proces wdrażania do służby nowej wersji śmigłowca obejmujący szkolenie teoretyczne oraz praktyczne personelu latającego i technicznego.

Proces unifikacji obejmie także trzy młodsze Anakondy, które do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej trafiły w latach 1998-2002. Po jego zakończeniu wszystkie W-3 lotnictwa morskiego będą miały identyczne wyposażenie co znacznie usprawni proces szkolenia i eksploatacji oraz poprawi bezpieczeństwo realizowanych zadań. Pierwszą z trzech młodszych maszyn dostarczono do Świdnika w grudniu ubiegłego roku. Następne dwie mają tam trafić po odbiorze z zakładów już zmodernizowanych W-3. Zakończenie procesu modyfikacji drugiej partii śmigłowców ma nastąpić pod koniec 2018 roku.


Załoga W-3WA, która przyprowadziła zmodernizowaną maszynę ze Świdnika. (foto kmdr ppor. Czesław Cichy)

Zmodernizowane Anakondy otrzymały między innymi nową kamerę termowizyjną sprzężoną z reflektorem (tzw. szperaczem), system identyfikacji jednostek pływających AIS, system detekcji sygnałów radiostacji ratowniczych CHELTON, dźwig burtowy oraz sprzęt do podnoszenia rozbitków: kosz, nosze, trójkąt oraz pętlę. W kabinie transportowej pojawiło się stanowisko respiratora oraz pompy infuzyjnej. Zmodernizowane W-3 otrzymały również cyfrowy system sterowania silnikami FADEC, radar pogodowy oraz odbiornik GPS.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony