Przejdź do treści
Źródło artykułu

„Błękitne Skrzydła ” dla Klucza SH-2G

Ponad 2700 startów i lądowań z pokładów okrętów, udział w dwóch operacjach NATO, działania w obszarze od Bałtyku przez Atlantyk po Morze Śródziemne i Czarne. Jedyna w swoim rodzaju formacja, w której trzeba pogodzić trudy i uroki służby w lotnictwie i Marynarce Wojennej została uhonorowana prestiżowym wyróżnieniem przyznawanym przez Krajową Radę Lotnictwa i redakcję „Skrzydlatej Polski”.

Podczas tegorocznych obchodów Święta Lotnictwa w Warszawie dowódca klucza śmigłowców pokładowych SH-2G wchodzącego w skład 28. Puckiej Eskadry Lotniczej w Gdyni Babich Dołach odbierze kolejne dla lotników morskich „Błękitne Skrzydła”.

Wyróżnienie przyznawane za najwybitniejsze osiągnięcia w lotnictwie polskim ma niemal 50-letnią tradycję. To trzecie „Błękitne Skrzydła”, które trafią do Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W 1995 roku otrzymało je lotnictwo Marynarki Wojennej a w 2007 roku Grupa Poszukiwawczo – Ratownicza 28. Puckiej Eskadry Lotniczej w Gdyni Babich Dołach.

Wyróżniony „Błękitnymi Skrzydłami” klucz śmigłowców pokładowych sformowano w 2003 roku po przejęciu ze Stanów Zjednoczonych dwóch fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry wraz z czterema śmigłowcami zwalczania okrętów podwodnych Kaman SH-2G Super Seasprite. Personel klucza jako jedyny w lotnictwie Sił Zbrojnych rozpoczął wówczas szkolenie do wykonywania zadań z pokładów okrętów. Przygotowanie do działań w ramach operacji sojuszniczych obejmowało między innymi szkolenie i egzamin w ośrodku FOST (Flag Officers Sea Training) w Wielkiej Brytanii. Trzy lata od sformowania wydzielony komponent lotniczy klucza wszedł w skład Stałego Zespołu Sił Odpowiedzi NATO SNMG 1 (Standing NATO Response Force Maritime Group 1), który uczestniczył w operacji antyterrorystycznej Sojuszu Północnoatlantyckiego na Morzu Śródziemnym pod kryptonimem „Active Endeavour”. W 2008 roku personel klucza,i działając w składzie Sił Odpowiedzi NATO (SNMG-1 Standing NATO Maritime Group 1), po raz kolejny uczestniczy w operacji „Active Endeavour”. Operując w ramach manewrów i operacji sojuszniczych śmigłowce SH-2G wykonywały zadania na akwenach Morza Bałtyckiego, Północnego, Norweskiego, Atlantyku, Morza Śródziemnego i Czarnego. Lądowały na pokładach okrętów sojuszniczych i współpracowały z załogami śmigłowców wchodzących w skład stałego zespołu okrętów Sił Odpowiedzi NATO. W ciągu 7 lat załogi SH-2G wykonały ponad 2700 startów i lądowań z pokładów okrętów w tym 800 w nocy.

Śmigłowce SH-2G są przeznaczone do prowadzenia rozpoznania, wykrywania i identyfikacji celów nawodnych oraz poszukiwania i niszczenia okrętów podwodnych, działań poszukiwawczo – ratowniczych oraz logistycznych. Ich podstawowe wyposażenie stanowi radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy wykrywania okrętów podwodnych - wyrzucane pławy radiohydroakustyczne oraz detektor anomalii magnetycznych. SH-2G przystosowano również do przenoszenia torpedy MU-90 oraz do prowadzenia ognia z pokładowej broni strzeleckiej. Załoga śmigłowca to dwóch pilotów i nawigator – operator systemów pokładowych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony