ATR-72 z 62 osobami na pokładzie rozbił się w Brazylii (film)
9 sierpnia 2024 r., o 16.22 UTC podczas podejścia do lotniska Sao Paulo (około 7 NM na południowy wschód od lotniska Viracopos i około 40 NM na północny zachód od lotniska Guarulhos), rozbił się ATR-72 należący do Voepass Linhas Aereas (znaki rejestracyjne PS-VPB).
Samolotem, który wykonywał lot 2Z-2283 z Cascavel do Sao Paulo Guarulhos, podróżowało 58 pasażerów i 4 członków załogi. Statek powietrzny znajdował się na FL170, gdy z nieustalonych jeszcze przyczyn zaczął spadać i zderzył się z ziemią.
W pierwszych komunikatach po katastrofie linia lotnicza nie podała, co mogło być przyczyną wypadku. Na nagraniach zamieszczonych w mediach społecznościowych i publikowanych przez brazylijskie media pokazane są ostatnie sekundy lotu - maszyna, obracając się wokół swojej osi, spada niemal pionowo w dół.
Mieszkańcy osiedla rzadko rozrzuconych jednorodzinnych domów zamieścili w mediach społecznościowych nagrania, na których widać rozbity, płonący samolot, spoczywający w pobliżu basenu. Nikt z osób przebywających w rejonie upadku samolotu nie ucierpiał, uszkodzeniu uległ jeden z domów, podały lokalne media.
Prezydent Luiz Inacio Lula da Silva, uczestniczący w piątek w publicznym wydarzeniu na południu kraju, poprosił tłum o powstanie. "Muszę przekazać naprawdę złą informację" - powiedział. Poinformował o katastrofie i poprosił o zachowanie minuty ciszy.
W oświadczeniu dla mediów przedsiębiorstwo ATR, producent maszyny, poinformowało, że jest świadome katastrofy w Vinhedo. Zapewniło, że jej specjaliści wezmą pełen udział w dochodzeniu w sprawie katastrofy. Prowadzić jej ma brazylijskie Centrum Badania i Zapobiegania Wypadkom Lotniczym. Także policja rozpoczęła już śledztwo.
12 sierpnia 2024 r. brazylijskie media poinformowały, że samolot miał problemy od 11 marca 2024 r., kiedy to uderzył ogonem o nawierzchnię pasa i uszkodził konstrukcję kadłuba. Po naprawie i powrocie do latania 4 miesiące później i miesiąc przed wypadkiem pasażerowie skarżyli się, że klimatyzacja nie działa, a na pokładzie panuje bardzo wysoka temperatura.
Metary z lotniska Viracopos:
SBKP 091800Z 35005KT 9999 -RA FEW015 17/16 Q1018=
SBKP 091726Z 02006KT 9999 -RA FEW033 17/15 Q1018=
SBKP 091700Z 01007KT 4000 -RA BR FEW033 17/15 Q1019=
SBKP 091632Z 36007KT 4000 -RA BR NSC 17/15 Q1019=
SBKP 091600Z 02008KT CAVOK 17/15 Q1020=
SBKP 091500Z 04005KT 8000 FEW046 17/15 Q1021=
SBKP 091400Z 27003KT 4000 -RA BR NSC 18/16 Q1022=
SBKP 091337Z 27005KT 4000 -RA BR NSC 19/15 Q1022=
SBKP 091300Z 28008KT 7000 NSC 19/15 Q1021=
SBKP 091200Z 26007KT 5000 HZ NSC 20/16 Q1020=
Metary z lotniska Guarulhos:
SBGR 091800Z 01003KT 9999 -RA NSC 17/13 Q1018=
SBGR 091700Z 33009KT 9000 NSC 17/13 Q1019=
SBGR 091600Z 36006KT 8000 NSC 17/13 Q1019=
SBGR 091500Z 32006KT 7000 -RA NSC 18/14 Q1021=
SBGR 091420Z 30012KT 5000 -RA BKN040 OVC070 19/13 Q1021=
SBGR 091400Z 32009KT 8000 BKN040 OVC070 19/13 Q1021=
SBGR 091300Z 27008KT 9000 NSC 20/14 Q1021=
SBGR 091200Z 25001KT 9000 NSC 18/16 Q1020=
Filmy dokumentujące przebieg zdarzenia:
Katastrofa ATR-72 w Brazylii
Katastrofa ATR-72 w Brazylii
Komentarze