Pierwszy Boeing C-17 w HAW

Boeing C-17
Pierwszy Boeing C-17 dołączył do Międzynarodowej Jednostki Transportu Powietrznego (Heavy Airlift Wing - HAW)

Pierwszy Boeing C-17 Globemaster III pozyskany przez konsorcjum Inicjatywy Uzyskania Zdolności Strategicznego Transportu Powietrznego (Strategic Airlift Capability - SAC) dołączył do Międzynarodowej Jednostki Transportu Powietrznego (Heavy Airlift Wing - HAW) w węgierskiej bazie powietrznej Pápa. Przylot C-17 był głównym wydarzeniem uroczystości oficjalnej aktywacji Jednostki Transportu Powietrznego, która składa się z 10 krajów NATO i dwóch krajów zrzeszonych w programie Partnerstwo dla Pokoju. Zaawansowana technicznie jednostka oznaczona symbolem SAC 01 jest pierwszym z trzech samolotów C-17, który będzie wchodził w skład HAW, i który niedługo rozpocznie realizację misji w ramach Międzynarodowych Siła Wspierania Bezpieczeństwa (International Security Assistance Force - ISAF) w Afganistanie.

"Chciałbym przekazać słowa podziękowania dla wszystkich krajów, które połączyły siły w ramach SAC," powiedział Claudio Bisogniero, zastępca sekretarza generalnego NATO. "Dzięki temu, możemy dzisiaj dostarczać pomoc w każde miejsce, o każdym czasie, do każdej z naszych misji -humanitarnej, ratunkowej czy pokojowej".

Porozumienie SAC, które opiera się na wspólnym użytkowaniu strategicznych transportowców, jest postrzegane jako modelowe rozwiązanie w uzyskiwaniu i zarządzaniu zdolnościami obronnymi. Kraje zrzeszone w SAC będą dzieliły koszty zakupu i użytkowania samolotów przez niemal 30 lat. Samolot SAC 01 stanowi wkład Stanów Zjednoczonych do konsorcjum. Węgry będą bazą dla samolotów C-17, które będą też zarejestrowane pod flagą tego kraju.

Generał Richard Johnston, przewodniczący Komitetu Sterującego SAC, podkreślił nowatorski charakter międzynarodowego porozumienia. "Wizje realizowane są w praktyce wtedy, gdy konsekwentne dążenie do celu ujawnia się w pełnej skali," powiedział Johnston. "Gdy dwanaście krajów zjednoczyło siły, sukces był pewny. Dlatego właśnie świętujemy dzisiaj aktywację Międzynarodowej Jednostki Transportu Powietrznego."

Pierwszy dowódca HAW płk John Zazworsky podziękował członkom personelu wojskowego, którzy sprawili, że była baza Układu Warszawskiego została przygotowana do nowych zadań. "Już od prawie roku, personel z 12 krajów wspólnie pracuje w bazie Pápa, wymieniając się umiejętnościami i doświadczeniem wojskowym, tworząc nową formę międzynarodowej jednostki militarnej," powiedział Zazworsky. "Zespół ciężko pracował by uzyskać zdolność operacyjną w momencie przylotu pierwszego samolotu. Teraz, gdy stało się to faktem, mamy poczucie, że tworzymy model dla przyszłych operacji wojskowych".

"Boeing jest dumny, że C-17 jest częścią tego historycznego momentu," powiedział Jean Chamberlin, Wiceprezes Boeinga, Global Mobility Systems. "Jest to jedyny samolot zdolny do wypełnienia wszystkich powietrznych misji SAC - zarówno strategicznych i taktycznych, tak wojskowych jak i humanitarnych, zrzutów powietrznych załogi i ewakuacji aeromedycznej - i może to wszystko zrobić używając standardowych pasów startowych lub krótkich, prostych lotnisk polowych."

W skład grupy SAC wchodzi 10 krajów NATO - Bułgaria, Estonia, Węgry, Litwa, Holandia, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowenia, Stany Zjednoczone oraz dwa kraje członkowskie Partnerstwa dla Pokoju - Szwecja i Finlandia. Boeing dostarczy SAC dwa pozostałe samoloty C-17 we wrześniu i październiku br. Zespół Boeinga pracujący w bazie powietrznej w Pápa zapewni zarządzanie materiałami, utrzymanie bazy i inne wsparcie dla C-17 w ramach programu Global Services & Support's C-17 Globemaster III Sustainment Partnership.

Boeing Integrated Defense Systems, jednostka The Boeing Company, jest jednym z największych podmiotów branży powietrznej i obronnej. Specjalizuje się w tworzeniu innowacyjnych i uniwersalnych rozwiązań i jest największym na świecie producentem samolotów wojskowych. Boeing Integrated Defense Systems, z siedzibą główną w St. Louis, jest wart 32 miliardy dolarów i zatrudnia 70 tysięcy pracowników na całym świecie.

Źródło: Boeing
comments powered by Disqus

Komentarze

Ładne, prawie tak ładne jak na Alternatywy 4.