Przejdź do treści
Źródło artykułu

Le Bourget: Boeing potwierdza efektywność biopaliw w transporcie lotniczym

Boeing wraz z grupą koncernów przemysłu lotniczego przedstawił podczas salonu lotniczego Le Bourget kluczowe elementy badania potwierdzającego energooszczędne parametry biopaliw. Badanie "Evaluation of Bio-Derived Synthetic Paraffinic Kerosene (bio-SPK)" zostało przygotowane na podstawie serii badań laboratoryjnych i naziemnych oraz lotów testowych przeprowadzanych pomiędzy 2006 a 2009 rokiem.

"Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników testów," powiedział Billy Glover, dyrektor zarządzający Environmental Strategy for Boeing Commercial Airplanes. "Boeing wraz z partnerami stale pracuje nad zwiększeniem energooszczędności przemysłu lotniczego. To badanie bardzo przybliżyło nas do tego celu".

Biopaliwa mają lepsze parametry
Testy wykazały, że biopaliwa dysponują lepszymi parametrami technicznymi (pułap zamarzania, gęstość i lepkość paliwa), niż standardowe paliwo ropopochodne Jet A. Testy obejmowały kilka typów silników napędzanych mieszanką paliwa Jet A/Jet-a-1 oraz biopaliwami.

Testy udowodniły, że stosowanie mieszanek paliw Bio-SPK nie wpływa negatywnie na silniki i ich podzespoły. Wykazały one również, że paliwa te mają większą zawartość energii niż standardowe paliwa ropopochodne co może wpłynąć na zmniejszenie średniego spalania paliwa. Testy biopaliw były podjęte również w związku z możliwością zmniejszenia dzięki nim emisji dwutlenku węgla do atmosfery .

Jatrofa, algi i kamelina - podstawa lotniczych biopaliw
Raport został opracowany przez Boeinga, inwestorów technologii paliwowych UOP, Honeywell, producentów silników: GE Aciation, CFM International, Pratt&Whitney, Rolls-Royce oraz przez linie lotnicze: Air New Zealand (ANZ), Continental Airlines (CAL), Japan Airlines (JAL) i Virgin Atlantic.

Loty testowe wykonał Boeing 747-400 latający w barwach Air New Zealand napędzany silnikami Rolls-Royca, Boieng 737-800 Continental Airlines napędzany przez silniki CFM i Boeing 747-300 napędzany przez silniki Pratt& Whitney. Dodatkowo, GE Aviation przeprowadziło testy w swoich zakładach w Ohio. Z kolei Virgin Atlantic potwierdził techniczne parametry biopaliwa podczas lotu testowego na początku 2008 roku.

W każdym z lotów testowych użyto różnych mieszanek biopaliwa: samolot Air New Zealand użył paliwa z jatrofy, Continental Airlines użył mieszanki paliwowej jatrofy i alg, a Japan Airlines jatrofy, alg i kameliny.

Kolejne kroki
Obecnie, Boeing we współpracy z UOP i laboratorium badawczym Sił Powietrznych USA przygotowuje obszerny raport, który przedłożony zostanie Międzynarodowemu Komitetowi Paliw Lotniczych ASTM w drugiej połowie roku. Raport pomoże uzyskać zezwolenie na wprowadzenie do użycia paliwa Bio-SPK stanowiącego do 50% mieszanki.

Sektor lotniczy pracuje nad poprawą osiągów środowiskowych we wszystkich aspektach lotu i operacji naziemnych. By osiągnąć cele w obszarze stosowania zielonych paliw, Boeing wraz z grupą wiodących linii lotniczych, organizacji wspierających ochronę środowiska oraz inwestorów technologii paliwowych wspierają rozwój i komercjalizację paliw uzyskiwanych z biomasy. W ramach Grupy Użytkowników Zrównoważonych Paliw Lotniczych (Sustanable Aviation Fuel User Group) podmioty te pracują razem aby wprowadzić ekologiczne rozwiązania do praktyki produkcji samolotów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony