EcoDemonstrator 787 Boeinga testuje innowacyjne rozwiązania

EcoDemonstrator 787 Boeinga

EcoDemonstrator 787 Boeinga testuje innowacyjne rozwiązania w celu zwiększenia wydajności podróży lotniczych. Testowanie technologii cyfrowych, bezprzewodowych czujników oraz powłok skrzydeł redukujących oblodzenie w celu zmniejszenia zużycia paliwa, emisji zanieczyszczeń i hałasu.

EcoDemonstrator 787 Boeinga rozpoczął testowanie w locie ponad 25 nowych technologii mających na celu poprawę parametrów ekologicznych lotnictwa w każdej fazie lotu.

Program ecoDemonstrator, realizowany przez firmę Boeing, przyspiesza testowanie, doskonalenie i wykorzystywanie nowych technologii i metod, które mogą poprawić wydajność i zmniejszyć hałas. Nowy cykl testów, przy użyciu samolotu 787 Dreamliner o numerze ZA004, pozwoli ocenić oprogramowanie i technologie łączności związane z wydajnością operacyjną; bezprzewodowe czujniki pozwalające na ograniczenie okablowania, udoskonalenia aerodynamiki i kontroli lotu dla osiągnięcia niższego zużycia paliwa oraz powłoki skrzydeł redukujące oblodzenie.

„EcoDemonstrator koncentruje się na technologiach, które mogą poprawić wydajność linii lotniczych oraz zmniejszyć zużycie paliwa, emisję zanieczyszczeń i poziom hałasu” - powiedział prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes Ray Conner. „Poprzez program ecoDemonstrator Boeing inwestuje w innowacje przekładające się na korzyści dla środowiska i naszych klientów.”

Testy ecoDemonstrator 787 obejmują:
• NASA Airborne Spacing dla procedur dolotowych (ASTAR) w celu zwiększenia wydajności lądowań,
• Nowe czujniki gazów cieplarnianych oceniane we współpracy z Japan Airlines i innymi,
• Raporty dotyczące turbulencji generowane w czasie rzeczywistym we współpracy z Delta Air Lines, mające na celu złagodzenie skutków umiarkowanych lub większych turbulencji, czego efektem jest poprawa
wydajności i komfortu pasażerów,
• Systemy ILS (Instrument Landing System) dla nowych i starszych samolotów mające na celu optymalizację lądowań i zmniejszenie zużycia paliwa,
• Pokładowa sieć czujników bezprzewodowych (On-Board Wireless Sensor Network) oraz mikrofony mikrosystemowe (Micro Electro Mechanical Systems), mające na celu zredukowanie okablowania i zmniejszenie wagi,
• Drzwi dostępu na skrzydło wykonane z przetworzonego włókna węglowego zastosowanego w 787 w celu obniżenia kosztów materiałów i zredukowania odpadów fabrycznych.

W lipcu ecoDemonstrator 787 zakończył testy w powietrzu akustycznej dyszy kompozytowej (acoustic ceramic matrix composite nozzle) zaprojektowanej przez Boeinga w celu ograniczenia wagi i hałasu. Testy te były częścią programu Continuous Lower Energy, Emissions and Noise (CLEEN) prowadzonego przez amerykański nadzór lotniczy FAA. Jest to pięcioletni program finansowany przez jego uczestników.

787 Dreamliner zapewnia przewoźnikom niezrównaną wydajność i wyjątkowe parametry dotyczące ochrony środowiska, zmniejszając zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla o 20 procent w porównaniu z użytkowanymi obecnie samolotami podobnej wielkości.

W roku 2011, w ramach programu ecoDemonstrator, przy użyciu 737 Next-Generation linii American Airlines, przetestowano 15 technologii, w tym wybrane aspekty rozpraszaczy wirów brzegowych Advanced Technology Winglet, które obniżą zużycie paliwa w nowym 737 MAX nawet o 1,8 proc. W roku 2015 w ramach programu ecoDemonstrator przetestowane zostaną kolejne technologie przy użyciu Boeinga 757 we współpracy z TUI Travel Group i NASA.

Wśród partnerów ecoDemonstrator 787 dostarczających technologie i współpracujących przy lotach testowych znajdują się firmy Rolls Royce, Honeywell, Rockwell Collins, General Electric i Panasonic. Więcej informacji na temat technologii ecoDemonstrator 787 i oraz pełną listę partnerów znaleźć można na stronie: www.newairplane.com/environment/#/ecoDemonstrator/

Źródło: Boeing
comments powered by Disqus