Boeing wydaje oświadczenie przed wstępną decyzją Światowej Organizacji Handlu
Boeing opublikował dziś oświadczenie dotyczące zbliżającej się wstępnej decyzji podjętej podczas panelu DS 353 Światowej Organizacji Handlu (WTO). Panel ten dotyczył formalnej skargi, którą w 2006 roku Unia Europejska wniosła przeciwko domniemanemu wsparciu rządu Stanów Zjednoczonych dla Boeinga. Oświadczenie brzmi następująco:
„Oczekujemy, iż Światowa Organizacja Handlu wyda dziś orzeczenie wstępne dotyczące zarzutów, które UE postawiła niektórym praktykom Stanów Zjednoczonych stosowanym na poziomie krajowym, regionalnym i federalnym. To kolejne orzeczenie po wcześniejszym finalnym orzeczeniu WTO podjętym na oddzielnym panelu WTO, które jednoznacznie potępiło europejskie wsparcie dla Airbusa – szczególnie w kwestii dotacji na rozwój produktów, nazywanych dotacjami wprowadzającymi. WTO uznało takie praktyki za nielegalne i szkodliwe dla interesów przemysłu lotniczego Stanów Zjednoczonych.”
„Czekamy na orzeczenie WTO podjęte podczas dzisiejszego posiedzenia dotyczącego praktyk stosowanych przez Stany Zjednoczone, z których żadna nie miała tak zakłócającego rynek wpływu jak dotacje wprowadzające, żadna też nie może być porównywana ze skalą jaką reprezentują europejskie praktyki subsydiowania. W czerwcu WTO orzekło w sprawie przeciwko Unii Europejskiej, iż Airbus otrzymał w sposób niezgodny z prawem pomoc finansową o łącznej wartości przekraczającej 20 miliardów dolarów w dotacjach wprowadzających, która stanowiła największą część pomocy, która została udzielona niezgodnie z prawem (w przybliżeniu 15 miliardów dolarów), jest niespotykana w branży przemysłowej USA i, jak twierdzi WTO, jest ona szkodliwa dla interesów przemysłu lotniczego Stanów Zjednoczonych, a także dla amerykańskiego rynku pracy.”
„Do tej pory Airbus i jego rządowi sponsorzy wyzywająco opierają się wstrzymania pomocy finansowej. Raporty mediów pokazują, iż plany zapewnienia miliardów euro mających usprawnić budowę A350 – samolotu, który ma stawać w szranki z Boeingiem 777 i 787, pozostały niezmienione. Jeżeli te pieniądze nie są zapewniane na w całkowicie komercyjnych warunkach, to taki krok byłby w pełni niezrozumiały w świetle ostatniego orzeczenia przeciwko dotacjom wprowadzającym. Orzeczenie to nakazywało Airbusowi zwrócenie 4 miliardów dolarów, które otrzymał na A380, lub też restrukturyzację finansowania samolotów A380 tak aby udowodnić rentowność przedsięwzięcia.”
„Mamy pełne zaufanie do sposobu w jaki działa WTO oraz tego jak ta organizację rozwiązuje spory. Działania rządu Stanów Zjednoczone podejmowane w ciągu ostatniej dekady wraz z FSC/ETI w celu naprawy europejskich koncernów pokazały jego podejście do zobowiązań wynikających z ustaleń WTO. Mamy nadzieję, że Airbus/EADS i Unia Europejska będą zachowywać się w ten sam sposób.”
Komentarze