Boeing 747-8 Intercontinental odbył swój pierwszy lot
Samolot Boeing 747-8 Intercontinental odbył swój pierwszy lot testowy, który rozpoczął z lotniska Paine Field w Everett w stanie Washington. Całą operację obserwowały tysiące pracowników firmy, klientów, dostawców i przedstawicieli władz lokalnych. Po 4 godzinach i 25 minutach samolot wylądował na lotnisku Boeinga w Seattle. Pierwszy lot 747-8 Intercontinental oznacza początek programu lotów testowych, którego koniec przewidziany jest na czwarty kwartał bieżącego roku.
Załoga 747 pod kierownictwem pilota Marka Feuersteina oraz kapitana Paula Stemera odbyła lot, podczas którego najnowszy samolot wzniósł się w powietrze o 9:59 i wylądował o 14:24 czasu miejscowego (17:59 i 22:24 czasu polskiego).
„To wielki zaszczyt siedzieć za sterami tego wspaniałego samolotu podczas jego pierwszego lotu,” powiedział Feuerstein. „To także wielki honor móc wspólnie przeżywać ten dzień z tysiącami ludzi, którzy wzięli udział w projektowaniu i budowaniu tego samolotu.”
Wczorajszy lot był pierwszym rejsem zaliczającym się do programu lotów testowych samolotu 747-8 Intercontinental, który liczyć będzie w sumie 600 godzin. Samolot przeleciał nad wschodnią częścią stanu Washington. Podczas lotu przeszedł podstawowe testy sprawdzające jego obsługę i wydajność. Lot testowy wyniósł samolot na wysokość przelotową 5791 metrów, oraz osiągnął maksymalną prędkość 250 węzłów czyli około 463km/h.
„To wspaniały dzień dla zespołu 747-8 oraz dla całej firmy Boeing. To wielki zaszczyt móc zobaczyć tak piękny samolot w powietrzu,” powiedziała Elizabeth Lund, Wiceprezes i Dyrektor Zarządzający Programem 747-8. „Chcę podziękować wszystkim, którzy wzięli udział w projektowaniu, budowaniu i przygotowaniu tego samolotu do lotu – naszym inżynierom, pracownikom produkcji, naszym kolegom z Boeing Fabrication i z Boeing Test&Evaluation, a także naszym dostawcom. Dziękuję wszystkim za ich ciężką pracę.”
Samoloty 747-8 Intercontinental będą miały najniższy koszt w przeliczeniu pasażera na kilometr ze wszystkich komercyjnych samolotów pasażerskich - będzie on o 12 procent niższy niż w przypadku ich poprzednika - modelu 747-400. Najnowszy 747-8 cechuje się o 16 procent większą oszczędnością paliwa, o 16 procent mniejszą emisją dwutlenku węgla w przeliczeniu na pasażera. Stopień hałasu generowanego przez ten samolot jest o 30 procent niższy niż w przypadku 747-400. We wnętrzach 747-8 Intercontinental zastosowane są podobne rozwiązania jak w samolocie 787 Dreamliner, czyli m.in. architektura o zakrzywionych liniach, która daje pasażerom większe poczucie przestrzeni i komfortu, jednocześnie zapewniając więcej miejsca na rzeczy osobiste.
Korean Air oraz klienci VIP dołączyli do pierwszego klienta, linii Lufthansa, która zamówiła samolot 747-8 i w sumie złożyli zamówienia na 33 egzemplarze samolotu 747-8 Intercontinental. Pierwsza dostawa 747-8 Intercontinental przewidziana jest na ostatni kwartał bieżącego roku. Równiez Air China wyraziła chęć zamówienia pięciu samolotów tego typu, jednak czeka obecnie na zgodę chińskiego rządu.
Samolot pomalowany jest w odcienie koloru pomarańczowego i czerwieni, które nawiązują do wschodzącego słońca. Jest to znacząca zmiana od standardowego koloru niebieskiego używanego przez firmę Boeing. Nowe kolory mają na celu uhonorowanie wielu kluczowych klientów Boeinga, których kultury uważają te kolory za symbole dobrobytu i szczęścia. Taka szata graficzna pojawi się tylko na pierwszym 747-8 Intercontinental, który ma zostać przekazany klientowi VIP przed końcem tego roku.
Komentarze