Darłowo - lataj i odpoczywaj nad morzem

Darłowo - królewskie miasto

Jest takie miejsce na polskim Wybrzeżu, do którego warto przylecieć, zostawić bezpiecznie swój sprzęt latający i udać się na zwiedzanie miasta, okolicy, pobyczenie się lub aktywne spędzenie czasu na fajnej i czystej plaży, jak czyja wola, albo też żeby schłodzić ciało i umysł w wodach morza Bałtyckiego. A potem znów dosiąść swojej maszyny i ... w powietrze - by tu znów spokojnie powrócić i bezpiecznie stąpać po darłowskiej ziemi. A jest po czym. Samo miasteczko, część nadmorska, pobliskie jeziora...

Dla przeciętnego 'zjadacza chleba' lotnictwa GA, lotnisko wojskowe i strefa MATZ kojarzy się z owocem zakazanym, co to najlepiej omijać z daleka i nawet najciekawsze miejsca na ziemi czy niezapomniane wrażenia z lotu, nie są w stanie przezwyciężyć takiego podejścia do sprawy. A ominąć Cię mogą na przykład takie obrazy dzielnicy Darłowa, czyli Darłówko, często lepiej znanego przez turystów niż samo Darłowo. Schodząc w tym samym miejscu na ziemię, nad którą przed chwilą przelatywałeś, Twoim oczom ukażą się np. takie miejsca i obrazy.

Lotnisko wojskowe Darłowo ( kod ICAO EPDA ) jest lotniskiem udostępnionym lotnictwu cywilnemu. Wszystkie informacje dotyczące przestrzeni wokół lotniska, zapewniania służb ruchu lotniczego, informacji o samym lotnisku i jego dostępności znajdziesz w MIL AIP Polska, AD4 EPDA. Dotarcie tam wymaga zalogowania się na stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, tak jak do innych AIP, a jeżeli posiadasz już konto w AIP Polska, system automatycznie zaakceptuje Twój login i hasło, i informacje z MIL AIP Polska masz na wyciągnięcie "wzroku". Aktualne opłaty za korzystanie z lotniska dostępne są u Zarządzającego Lotniskiem. I tak poglądowo może to być za start i lądowanie statków powietrznych MTOW do 2 ton - 60 PLN +VAT (opłatę obniża się o 50% dla śmigłowców), za każdą rozpoczętą dobę postoju - 7 PLN + VAT, za każdego pasażera - 30 PLN + VAT, za zapewniane służby ruchu lotniczego i informacje lotnicze oraz meteorologiczne - 50 PLN + VAT, operacje lotnicze wykonywane w ciągu doby - 100 PLN + VAT.

Jednak na początek trochę wysiłku. Do wykonywania operacji startów i lądowań oraz postoju statku powietrznego na lotnisku wymagane jest uzyskanie zezwolenia opisane w MIL AD 1.1 Dostępność Lotnisk. Musisz wiedzieć, że trzeba złożyć wniosek co najmniej 7 dni przed planowanym przylotem do Szefa Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP. W wymienionym wyżej miejscu znajdziesz wzór wniosku. Warto tutaj podpowiedzieć Ci, że wniosek może być złożony na wykonywanie operacji lotniczych np. na cały rok lub określoną jego część. Potem na miejscu podpiszesz umowę z Zarządzającym Lotniskiem i gotowe.

W zakresie zapewniania służb ruchu lotniczego, pomimo tego że jak wiesz MATZ jest przestrzenią niesklasyfikowaną, to jednak przez Ministra Obrony Narodowej zostały tu określone zasady jak dla przestrzeni kontrolowanej klasy D. Zatem nie zdziw się, iż trzeba złożyć plan lotu i uzyskać zezwolenie kontroli ruchu lotniczego na lot. Nie zapewniana Ci będzie separacja z ruchem IFR, a jedynie informacja o ruchu, tak samo w sytuacji innego ruchu VFR. Na żądanie otrzymasz za to radę dla uniknięcia kolizji. Przed przylotem do Darłowa przestudiuj dobrze mapkę do lotów VFR oraz teren otaczający MATZ EPDA, bowiem mnóstwo tu dużych wiatraków i w czasie, gdy to piszę, jest bardzo możliwe, że powstają nowe. Ponadto radionawigacyjne urządzenia wojskowe nie są certyfikowane przez władze cywilne, zatem nie mogą być wykorzystywane przez statki powietrzne lotnictwa innego niż państwowe, co oznacza że tylko lot VFR jest tu możliwy.

Lotnisko posiada minima meteorologiczne dla lotów VFR jak większość lotnisk kontrolowanych - 450/5 w dzień i 500/5 w nocy. Jeżeli sytuacja w ruchu lotniczym na to pozwala na prośbę załogi statku powietrznego może być wydane zezwolenie na wykonanie lotu VFR spec. Lot specjalny VFR może być wykonany w warunkach nie gorszych niż:

a) śmigłowce
- dzień 100/1,5
- noc 300/3

b) samoloty
- dzień 150/2
- noc 500/5

i lot będzie wykonywany z dala od chmur i z widocznością terenu lub świateł w terenie.

Lotnisko obsługuje statki powietrzne kategorii A i B, a śmigłowce traktowane są jak samoloty kategorii A. Na lotnisku dostępna jest informacja lotnicza zapewniana 24H na dobę przez Biuro Odpraw Załóg oraz informacje i odprawy meteorologiczne w Lotniskowym Biurze Meteorologicznym, a te w tym samym budynku, w którym ulokowana jest Wieża Kontroli Ruchu Lotniczego. Będąc już tu na miejscu znajdziesz się wśród śmigłowców MI-14 PŁ i ratowniczych MI-14 PŁ/R oraz W-3 Anakonda, a w niedalekiej przyszłości pojawią się nowe śmigłowce, na które przetarg MON już ogłosiło. Ponadto w najbliższych latach EPDA czeka wiele inwestycji, które spowodują, iż lotnisko Darłowo stanie się drugimi "Krzesinami". Tam z F-16, tu ze śmigłowcami nowej generacji i infrastrukturą XXI wieku.

Niepodważalnymi atrybutami lotniska Darłowo są jego lokalizacja (środkowe Wybrzeże) – stąd masz blisko do Ustki, Łeby, Władysławowa i tak samo do Mielna, Kołobrzegu i Świnoujścia, bezpieczne miejsce - gdzie statki powietrzne pozostają pod opieką służb lotniskowych i ochrony, możliwość spotkania i poznania lotników morskich na co dzień wykonujących loty poszukiwawczo-ratownicze oraz loty bojowe poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych – wymiana doświadczeń lotniczych. To tyle ze spraw lotniczych. A walory pozalotnicze? Na małym obszarze znajdziesz tu tak wiele obiektów historycznych XIV i XV wiecznych , charakterystyczne jeziora, porty rybackie, niespotykane rozwiązanie aquaparku – bo z wodą morską, wiele miejsc noclegowych o różnym standardzie od turystycznego do 4 i 5 gwiazdkowych hoteli, bliskość uzdrowiska Dąbki – odległość 8 km i wiele innych … Nię będę truł, gdyż mogę być nieobiektywny. Sam zobacz.

A potem przyleć i odpoczywaj w Darłowie:
http://www.darlowo.info
http://darlowo.pl/pl
http://www.ugdarlowo.pl/
http://www.gk24.pl/apps/pbcs.dll/section?Category=turystyczneperlypomorz...

oraz atrakcje:

http://www.parkwodny.net
http://www.darlowko.pl/atrakcje/0/darlowko
http://www.kolorado.darlowo.pl
http://www.darlowo.info/index.php/wedkarstwo-morskie
http://www.zlot-darlowo.pl/web/?zlotciacho=e3a078b84094dcec8f2cc4b96cea1...
http://www.kopan.pl/artykuly-kat-2.html

Z mojej lotniczej pasji powstał ten tekst wyłącznie, i tylko na moje życzenie. Wyobrażam sobie, że dla wszystkich ludzi kochających latanie, a przynajmniej dla jakiejś jej części, latanie i przebywanie w Darłowie może być cool. Jeżeli potrzebujesz więcej info, pisz śmiało do mnie gregnavy@gmail.com, a MIL AIP Polska, AD4 EPDA podpowie Ci także nr tel. do kontrolera ruchu lotniczego na Wieży EPDA 94 3147213 lub 94 3147440 (tel. i fax), który także sprecyzuje informacje związane z wykonywaniem lotów.

Grzegorz Dańko
 


Informacje o lotnisku znajdziecie tutaj: lotniska.dlapilota.pl/darlowo

Źródło: blog Kontrola Ruchu Lotniczego
comments powered by Disqus

Komentarze

Podziękowania dla TS i C. Cichy za reakcję ,,w czasie niemal rzeczywistym''.

Reasumując, to z EPDA ,,mniej / więcej'' jest tak, że:

1. Tzw. ,,szefostwo'' tzw. sił powietrznych, jak stanęło w mrokach PRL - u, tak stoi nadal, mimo, że w UE tworzy się Jednolitą Przestrzeń Powietrzną.

2. Jak się komuś ,,uwidziało'', to EPDA, ot, tak sobie skreślił z ,,wykazu'' lotnisk oficjalnie dostępnych dla wrednych cywili. Zanim se EPDA, ot, tak sobie skreślił mógł zapytać kumpli z NATO, czy cywil na UCYWILIZOWANYCH warunkach, może, czy nie może przylecieć, np. do bazy NATO w Ramstein. Może lepiej, że ten ,,skreślacz'' nie zasięgał języka, bo niechybnie wpadłby w stresy poważniejsze, jak ten płk, co się utrafił w skołowaną czachę. Dlaczego? Ano dlatego, że nawet w Ramstein wrednych cywili się przyjmuje, ponieważ po wylądowaniu cywilny pilot kołuje na wyznaczony dla GA sektor, a następnie idzie taki do kasy i płaci za operację wg całkiem rozsądnego cennika. Przy takim podejściu, cywile i ichnia ,,strona wojskowa'' obustronnie zadowolone, bo może dlatego Niemcy są tak bogaci, że w przeciwieństwie do różnych polskich ,,szefostw'' jednak składają grosz do grosza. Tymczasem nasze wojsko ma w głębokim poszanowaniu, skąd się bierze kasa na utrzymanie sił zbrojnych, bo wiadomo, że z jakiegoś tam w ich przekonaniu bezimiennego budżetu.

3. Jeżeli w kontekście regulacji w UE dot. jednolitej przestrzeni powietrznej ,,nasze generały'' spod pomnika Żwirki wiedzą lepiej, niż komendant danego lotniska, jaki w danym dniu jest stan EPDA i sytuacja ruchowa, a przy tym wymagają zgłoszeń z 7 dniowym wyprzedzeniem, to lampasy z nich zedrzeć i pognać do wszystkich diabłów.

Reasumując, niestety z zadumą wypada dodać, że do NATO, to weszła Polska, a wojsko, może kiedyś, jakoś wreszcie wejdzie.

Pozdrowienia dla wojskowych od wrednego cywila.

Bardzo trafny komentarz, dodam że trochę podobnie sytuacja wygląda z lądowiskami LPR (tam też PRL siedzi). Państwo wypie..rza grubą kase na lądowiska ale nawet nikomu do głowy nie przyjdzie, że z takich lądowisk to i wredny cywil by mógł skorzystać za opłatą. (oczywiście od razu odlecieć, lub jeżeli jest miejsce usunąć się tak żeby nie blokował lądowiska i za postój znów gościa skasować)

Szefostwo służb nie daje zgody podając byle jakie powody. Jeden z decydentów przyznał ,że musi tak robić bo wojskowy kontrwywiad nie lubi cywili a może polscy piloci w polsce to ,,szpiony''. Najpierw twardogłowych z wojska wywalić. Ludzie na ,,wieżach'' to już nowe pokolenie i z nimi nie ma problemów i chętnie pomagają ale sztabowcy ?! ....

Szanowni na forum, owszem podajecie, jak to w tym Darłowie OK.

Ale, mnie bardziej interesuje, jak zachowuje się ,,strona wojskowa'', czyli główny użytkownik lotniska, ponieważ EPDA nie ,,załapało się'' w najnowszym Rozporządzeniu do wykazu lotnisk wojskowych i powojskowych udostępnionych dla lotnictwa cywilnego.

W związku z tym proszę podać na jakiej podstawie prawnej oparte są te wasze hurrrrra optymizmy ....

Uprzejmie i z góry, dziękuje za dalsze w tym względzie informacje.

Witam,

EPDA nie ma w "wykazie lotnisk", które całkowicie lub częściowo mogą być przekazane na działalność lotnictwa cywilnego ze względu na jego wojskowe przeznaczenie i plany rozwoju, o których autor wspomina.

Nie znaczy to, ze lotnisko jest niedostępne dla samolotów cywilnych. Jest, a Pan Grzegorz opisał na jakich zasadach można z niego korzystać.

pozdrawiam.

trzeba sie zgodzic z ATS - wtedy kiedy naprawde musialem, i zalezalo mi na ladowaniu, wysylalem pisma (te absurdalne 7 dni), i dostawalem odmowy od panów generałów (w zasadzie bez podania powodu) - a jak w wakacje po prostu sobie "podlatywalem", to chlopaki z darlowa zapraszali - brak jasnych zasad i uznaniowosc wojska czyni mnie bardzo sceptycznym.

7 dni dla statków zarejestrowanych w Polsce. A jak jestes Polakiem, zamieszkałym na stałe w Polsce, ale samolot masz zarejestrowany np. w Niemczech albo Czechach - trepom potrzeba 21 dni!!! tak, tak - 3 tygodnie!!! A jak lecę jako Polak do Szwajcarii albo do Czech na wojskowe lotnisko które wpuszcza cywilów wystarcza 24 godziny, a w wielu przypadkach 2 godziny, i to w moim przypadku - obcokrajowca. Nasze trepy nie żyją w PRL-u, oni są w głębokim średniowieczu!!!! Wstyd mi za nich....
Może ktoś pomoże coś z tym zrobić?

Szkoda tylko, że ceny rodem z cywilnych lotnisko kontrolowanych. Czy nie można potraktować samolotów GA ulgowo i brać od nich symbolicznej złotówki. Skąd to przekonanie, że jeżeli kogoś stać na wynajem samolotu to od razu z chęcią wywali pieniądze ze pokołowanie po betonowej drodze?!

Bardzo wartościowe informacje:-)
Jeszcze chciałem się upewnić: Czy można otrzymać zgodę z dowództwa na wlot w MATZ w dowolne dni w podanym okresie? Czyli np. składam wniosek na zgodę od maja do października a potem jeśli decyduję się np. w piątek rano na lot tego samego dnia, składam FPL i mogę lecieć?
Pozdrawiam,

Zgodę można uzyskać na dłuższy okres czasu, np. od maja do października. Przed lotem warto skontaktować się tel. z kontrolerem i upewnić czy w zaplanowanym czasie lądowania nie jest przewidywany żaden ruch w MATZ. Zwykle szkolenie lotnicze w Darłowie i na pozostałych lotniskach BLMW planowane jest od poniedziałku do piątku co oznacza, że w sobotę i niedzielę nie powinno być problemów z przelotem przez MATZ czy lądowaniem, oczywiście jeżeli posiada się zgodę na lądowanie uzyskaną zgodnie z procedurami opisanymi przez autora.

Więcej na ten temat:
http://dlapilota.pl/wiadomosci/dlapilota/wiele-zadan-realizujemy-z-dala-...

pozdrawiam.

Bardzo fajny tekst Panie Grzegorzu, ze swojej strony dziękuję.
Spróbuję w wakacje odwiedzić Darłowo drogą powietrzną i posprawdzać to o czym Pan pisze "organoleptycznie"
Pozdrawiam,