Katastrofa w Rostowie spowodowana zmęczeniem pilota?
Jak informuje BBC, kapitan B738 linii FlyDubai, który 19 marca rozbił się w Rosji, był na okresie wypowiedzenia. Decyzję o odejściu z pracy podjął z powodu przemęczenia. Piloci, którzy anonimowo rozmawiali z BBC, twierdzą, że to właśnie zmęczenie mogło doprowadzić do wypadku.
Jeden z nich już wcześniej zgłaszał kierownictwu linii, że zasypia z wycieńczenia przy sterach. "Nie możemy ujawnić poufnych informacji dotyczących naszych pracowników", powiedział rzecznik FlyDubai odnosząc się do tej kwestii.
"Ważne jest, choćby z szacunku dla rodzin ofiar wypadku, aby nie spekulować na temat okoliczności tego tragicznego zdarzenia i pozwolić niezależnym organom dochodzeniowym wykonywać swoją pracę", dodał. Jednak piloci zatrudnieni we FlyDubai, twierdzą, że zmęczenie pilotów jest tam znaczącym i rzeczywistym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lotów.
Obecnie za przyczynę wypadku uważa się słabą widoczność i uskoki wiatru na małych wysokościach. Zgodnie z ustaleniami śledczych, pierwsza próba lądowania nie udała się i samolot na dwie godziny stanął w holdingu w oczekiwaniu na poprawę warunków na ziemi. Następnie podczas drugiej próby podejścia doszło do tragedii.
Trzej pracownicy FlyDubai mówili, że cypryjski kapitan samolotu, Aristos Sokratous, był w trakcie trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia z pracy, a główną przyczyną jego decyzji o odejściu z pracy było zmęczenie i trudny do zniesienia tryb życia pilota.
Zmęczenie pilotów już dawno zostało zdiagnozowane, jako istotna przyczyna zdarzeń w branży lotniczej. Rzecznik przewoźnika w specjalnym oświadczeniu tłumaczył, iż "Dla FlyDubai bezpieczeństwo i dobro załóg i personelu pokładowego ma zasadnicze znaczenie. Przemysł lotniczy jest w tej kwestii mocno ograniczony przepisami. Jeśli członek załogi lotniczej uważa, niezależnie od przyczyny, że nie wypoczął odpowiednio przed rejsem, nasz system zarządzania bezpieczeństwem (SMS), zachęca do zgłaszania niezdolności do lotu".
FlyDubai jest niskokosztowym przewoźnikiem, który rozpoczął działalność w 2009 r. Linia posiada bazę w Dubaju i oferuje loty do około 90 miejsc.
Czytaj również:
B738 linii FlyDubai rozbił się w Rosji - korespondencja ATC
Komentarze