Przejdź do treści
Oślepianie laserem pilota samolotu
Źródło artykułu

A340 Virgin Atlantic zawrócił na lotnisko po oślepieniu pilota laserem

14 lutego, samolot A340-600 (znaki rejestracyjne G-VWKD) należący do Virgin Atlantic, zawrócił na lotnisko startu, po tym jak załoga zgłosiła problemy ze wzrokiem jednego z pilotów po oślepieniu go laserem z ziemi. Na pokładzie odrzutowca, który wykonywał lot VS025 z londyńskiego Heathrow do Nowego Jorku, znajdowało się 252 pasażerów i 15 członków załogi.

Samolot znajdował się już na FL360 170 NM na północny zachód od Shannon w Irlandii, kiedy załoga poinformowała kontrolę ruchu lotniczego, że zawracają. Do oślepienia pilota doszło niedługo po starcie, ok. 10 km na zachód od lotniska Heathrow. Po lądowaniu, przewoźnik przeprosił pasażerów za wszelkie niedogodności i poinformował, że współpracuje z władzami w celu zidentyfikowania źródła lasera. Rejs został przełożony na następny dzień, a wszyscy podróżni zakwaterowani w hotelach.


Kierowanie lasera na lecący samolot może być przestępstwem i obecnie policja prowadzi śledztwo w tej sprawie. Według Stowarzyszenia APA (Airline Pilots Association), laser może spowodować chwilową utratę wzroku co jest szczególnie niebezpieczne w krytycznych fazach lotu. W okresie od stycznia 2009 do czerwca 2015 r., brytyjski CAA odnotował 8998 incydentów związanych z oślepianiem laserem. W samym 2014 roku w Wielkiej Brytanii miało miejsce 1440 tego typu przypadków, z czego najwięcej na lotnisku Heathrow (168), następnie w Manchesterze (107), Birmingham (92) i Leeds Bradford (81).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony