Wyprawy lotnicze „WT-9 Dynamic Club”

Członkowie WT-9 dynamic Club

Po raz kolejny uczniowie Zespołu Szkół w Czerwionce-Leszczynach mogli przekonać się, że lotnictwo niejedno ma imię. 12 czerwca odbyło się spotkanie podsumowujące całoroczny cykl wizyt znanych postaci świata lotniczego. Tym razem w murach czerwieńskiej szkoły gościli członkowie „WT-9 Dynamic Club”.

Spotkanie zostało zorganizowane przez dyrektora Zespołu Szkół w Czerwionce-Leszczynach Piotra Buchtę oraz Koło Lotnicze „Orzeł”, którego opiekunką jest Maria Tosta, we współpracy z Ośrodkiem Szkolenia Lotniczego BB Aero.

Spotkanie miało na celu przede wszystkim uświadomienie młodzieży o wieloaspektowym wymiarze lotnictwa. Wśród zaproszonych gości znaleźli się zarówno przedstawiciele lotnictwa wojskowego – Zbigniew Derlak i Sebastian Pędziak właściciele WT-9 SP-SMOK, jak również piloci cywilni – Aleksandra Popielarz, Roman Kata szef szkolenia BB Aero, instruktor szybowcowy, pilot samolotowy, Ireneusz Boczkowski instruktor szybowcowy i samolotów ultralekkich oraz Tomasz Tokarz pilot liniowy. O swoich przygodach z lataniem opowiedział także Marian Fijołek właściciel Ośrodka Szkolenia Lotniczego BB Aero, a zarazem przedstawiciel słowackiej firmy Dynamic na Polskę, zajmujący się m.in. sprzedażą samolotów ultralekkich WT-9.

Działalność klubu
Piloci opowiadali o licznych przygodach, które przeżyli podczas wspólnych wypraw. Członkowie klubu latają w różne zakątki świata rozpoczynając od wypraw krajowych po zagraniczne. Udali się w takie miejsca jak Sycylia, Przylądek Północny, zwiedzili także drogą powietrzną Niemcy, Holandię czy Ukrainę.

– Latamy zazwyczaj zespołami pięcio lub sześciomaszynowymi – mówi Marian Fijołek. – tegoroczne weekendy majowe obfitowały we wiele wypraw. Wylatując na kilkudniową wycieczkę nigdy nie rezerwujemy hoteli, wszystko ustalamy gdy dotrzemy na miejsce.

Podróże drogą lotnicza są korzystne z wielu powodów. Przede wszystkim ze względu na czas dotarcia w wyznaczone miejsce, komfort podróży oraz piękne widoki. Samolot ultralekki spala 15 litrów na godzinę benzyny samochodowej, lecąc z prędkością 200 km/h.

Rajdy i związane z nimi przygody
Członkowie klubu podróżują w różne zakątki świata. – Prawie każdy weekend majowy spędzaliśmy w powietrzu. Polecieliśmy do Berlina, a następnie wyruszyliśmy na wyspę Rugię. Tam padła decyzja o locie na Bornholm. Kolejnego dnia zwiedzaliśmy wyspę, tym razem na rowerach. Był to jeden z naszych lotów w szyku sześciu samolotów. – mówi Marian Fijołek.

Klub zorganizował również zloty samolotów ultralekkich Dynamic z Europy. Wyprawa 15 maszyn wystartowała z Włocławka m.in. do Holandii czy Niemiec. – Innym razem polecieliśmy na Ukrainę, gdzie byliśmy na Górze Klementiewa, która jest uznawana za centrum lotnicze, tak jak u nas Góra Żar – dodaje Marian Fijołek.

Jednak z wyprawami związane są także utrudnienia, niekoniecznie pogodowe. – W związku z Euro 2012 mamy zamknięte granice, samoloty muszą lądować na lotniskach kontrolowanych, a dopiero z nich możemy przenosić się gdzie indziej. Jest to krótkie ograniczenie miesięczne, które spowodowało wiele utrudnień.

Klasy lotnicze ułatwiają start
Uczniowie Zespołu Szkół, tak jak większość z doświadczonych pilotów zaczynają swoją przygodę z lotnictwem od zdobycia licencji szybowcowej. Młodzież z zachwytem oglądała zdjęcia z wypraw i słuchała opowieści członków „WT-9 Dynamic Club”. Klasa lotnicza jest pierwszym etapem (po modelarstwie), który ułatwia dostęp młodzieży do środowiska lotniczego. Nowa forma szkolenia e-learningowego, prowadzona przez BB Aero zdecydowanie ułatwia i usprawnia przebieg nauki teoretycznej. Uczeń, podchodząc do tego rodzaju szkolenia w dogodnych godzinach może przystąpić do kursu.

– Szkolenie zaczyna się od tego, że trzeba się zdecydować. Obecnie wchodzi poprawka, mówiąca o tym, że można zacząć się szkolić od 14 roku życia. Do tej pory na kurs mogły zapisać się osoby w wieku od 16 lat. – mówi Roman Kata szef szkolenia BB Aero. WT-9 Dynamic – podniebna piękność

Piękny, bezpieczny i wielofunkcyjny – tak oto w kilku słowach można określić samolot WT-9 Dynamic. Samolot ultralekki został zaprojektowany i zbudowany przez słowacką firmę Aerospool. Jego seryjną produkcję rozpoczęto w 2001 roku. Uzyskał on amerykański certyfikat kategorii LSA. Jest to samolot dwuosobowy, przestronny, szybki a także może służyć do holowania szybowców. Ponadto udogodnieniem w pilotażu są czułe stery. Dostępne są trzy wersje wyposażenia: Standard, Speed oraz Tow. WT-9 pracuje na benzynie samochodowej (posiada silnik Rotax 912UL (80KM) lub Rotax 912ULS (100KM), a także może być wyposażony w system ratunkowy USH 52S lub Magnum 501 Softpack. Monika Bobrzyk

Źródło: BB Aero
comments powered by Disqus

Komentarze

masz rację że to pic i nawet profesjonalnych dziennikarzy niebyło tylko jacyś amatorzy którzy niemają pojecia o pisaniu porządnych artykułów,poprostu żenada i tyle w tym temacie

ciekawe jakie to wrażenie gadać do pustych ławek

To pic dla autoreklamy . Nic więcej.

właśnie,klasa pusta i teraz widać że lotnictwo umiera przez te katastrofy

Jakoś pusta ta klasa.