Przejdź do treści
Źródło artykułu

Unikalne zdjęcia Cataliny zatopionej podczas ataku na Pearl Harbor

Biuro Krajowych Sanktuariów Morskich USA, działające przy Uniwersytecie Hawajskim, opublikowało unikatowe zdjęcia wraku łodzi latającej PBY Catalina, zniszczonej podczas ataku na Pearl Harbor. Samolot, do którego dotarła grupa naukowców i studentów, spoczywa na głębokości 10 metrów w wodach Zatoki Kane’ohe. 

Badacze wykonali pod wodą wiele wysokiej jakości filmów i zdjęć oraz dokładnie zbadali i udokumentowali fragmenty płatowca, w tym skrzydła, kokpit i obudowy silników. Uczeni z uniwersytetu próbowali zbadać wrak już w 1994 roku, jednak plany pokrzyżowały im prądy morskie, które drastycznie obniżyły widzialność. Szczegóły dotyczące tego konkretnego egzemplarza Cataliny nie są znane. Badacze nie są w stanie stwierdzić do jakiej jednostki należał, ani kto wchodził w skład załogi. Spekuluje się, że 7 grudnia 1941 roku piloci próbowali wystartować, gdy zaczął się japoński atak na port.


                                               Płetwonurek bada przednią wieżyczkę strzelca 

Samoloty Consolidated PBY Catalina w czasie II wojny światowej były używane do rozpoznania, zwalczania okrętów i ratownictwa morskiego przez lotnictwo amerykańskiej Marynarki Wojennej, lotnictwo Kanady, Australii, Nowej Zelandii, Holenderskich Indii Wschodnich oraz Wielkiej Brytanii.


                                                         Kotwica i fragment kokpitu PBY

Samolot Consolidated PBY-5A Catalina był sześcio- lub dziewięciomiejscowym patrolowym samolotem-amfibią, górnopłatem o konstrukcji metalowej. Posiadał dwa pływaki i podwozie trójpodporowe z kółkiem przednim wciągane w locie. Napęd zapewniały 2 gwiazdowe silniki, wyposażone w trójłopatowe metalowe śmigła. Konstrukcja wyposażona była w urządzenia radarowe oraz aparaturę fotograficzną.


                                        Zbliżenie na kokpit

Jedną z najsławniejszych akcji PBY Catalina (w barwach Royal Air Force), było wytropienie 26 maja 1941 r. przez te samoloty niemieckiego pancernika „Bismarck”. Natomiast w lotnictwie amerykańskim wsławiły się 3 czerwca 1942 r., kiedy w rejonie Midway wykryły zbliżający się zespół inwazyjny floty japońskiej.


                                                                   Pęknięcie w kadłubie

Samoloty PBY Catalina były używane do lat 70. XX wieku w amerykańskich jednostkach ratownictwa morskiego. Obecnie warianty maszyny wykorzystuje się do walki z pożarami.


                            Wierzchnia część skrzydła, po lewej stronie widoczna krawędź natarcia

Więcej zdjęć i filmów wraku zatopionej Cataliny można znaleźć tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony