Pierwszy lot odrestaurowanego C-97G Stratofreighter
2 listopada, odrestaurowany C-97G Stratofreighter, należący do Berlin Airlift Historical Fundation, wzbił się w powietrze pierwszy raz od 15 lat. Samolot został przywrócony do dawnej świetności przez fundację Floyd Bennet Field z Brooklynu.
Egzemplarz ten został przekazany US Air Force w 1954 r., więc kilka lat po utworzeniu mostu powietrznego podczas Blokady Berlina (jeden z pierwszych poważnych kryzysów zimnej wojny, mający miejsce w latach 1948–1949.), ale został pomalowany na wzór YC-97A (znaki rejestracyjne 45-9595), który uczestniczył w tej akcji w kwietniu 1949 r.
Od 1954 r. samolot był kolejno użytkowany w kilku bazach na terenie Stanów Zjednoczonych i został zmodernizowany do standardu KC-97. Następnie statek powietrzny został sprzedany na aukcji w 1986 roku i przekształcony w C-97G, a w 1988 r. przejęty przez agentów federalnych i zlicytowany.
Samolot był również wykorzystywany w ramach misji humanitarnych w Ameryce Południowej, a także do transportu ryb na Alasce. Fundacja zakupiła go w 1996 r., przebazowując go dwa lata później z Waszyngtonu do Wyoming, a w 2000 r. malując go w obecne barwy. Aktualne plany dotyczące C-97G Stratofreighter, który jest jedynym latającym tego typu na świecie, obejmują prezentowanie go na różnych imprezach lotniczych jako pamiątki po czasach Zimnej Wojny i Blokady Berlina.
Komentarze