Przejdź do treści
Źródło artykułu

Paris Air Show 2013: Prezentacja elektrycznego samolotu akrobacyjnego E-Fan

Podczas pokazów lotniczych Paris Air Show 2011, współpracujący z koncernem EADS pilot Didier Esteyne zadebiutował z Cri-Cri, niewielką jednomiejscową akrobacyjną konstrukcją z napędem elektrycznym. W obecnym roku lotnik powrócił na imprezę z E-Fan, napędzanym elektrycznie dwumiejscowym w układzie tandem akrobacyjnym samolotem  treningowym. Rozwój tego projektu jest współfinansowany m.in. przez francuskie władze lotnicze.

Oprócz osłoniętych śmigieł, konstrukcja wyposażona jest dodatkowo w silnik napędzający koła podwozia celem zapewnienia bardziej efektywnego kołowania i wspomagania podczas startu. E-Fan wykorzystuje baterie litowo-jonowe zamontowane w skrzydłach. Esteyne szacuje, że zestaw zasilający może w łatwy sposób dostarczyć moc 20 kilowatów, dzięki czemu maszyna będzie mogła wykonywać godzinne loty z prędkościami dochodzącymi do 177 km/h. Samolot wciąż pozostaje w fazie rozwoju i jeszcze nie został oblatany, jednak jego twórcy wiążą z nim ambitne plany.

W obecnej konfiguracji, maszyna posiada rozpiętość 9,45 m i maksymalną masę prawie 550 kg, która mieści się w granicach przepisów obejmujących konstrukcje LSA (Light Sport Aircraft). E-Fan przeszedł już testy naziemne, a pierwszy jego lot został zaplanowany na jesień tego roku. Projektanci samolotu mają nadzieję, że zostanie on certyfikowany jako samolot treningowy i lotnictwa ogólnego. Jednak muszą zostać jeszcze ustanowione odpowiednie przepisy umożliwiające operowanie konstrukcjami tego typu.


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony