NTSB bada bezpieczeństwo pokazów lotniczych
Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) zwołała spotkanie dotyczące standardów bezpieczeństwa stosowanych w wyścigach i pokazach lotniczych. W odpowiedzi na ten fakt, Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) stwierdziła, iż obowiązujące przepisy są wystarczające, jednak Przewodnicząca NTSB, Deborah Hersman, była tego mniej pewna.
"Prowadzimy obecnie 11 dochodzeń", powiedziała na zakończenie zebrania. "Oczywiście, kiedy dochodzi do wypadków, wiemy, że można było zrobić coś więcej", dodała. Rada przesłuchiwała wielu różnych ekspertów, w tym organizatorów Air Show, osoby opracowujące przepisy, a także pilota pokazowego Seana Tuckera. Hersman wyjaśniała, że "jeśli ktoś twierdzi, że jego bezpieczeństwo jest na najwyższym poziomie, to ona w takim momencie zawsze pyta, co można jeszcze zrobić, żeby nie spocząć na laurach".
John McGraw, zastępca dyrektora FAA ds. standardów lotów, powiedział komisji, że nie zna żadnej potrzeby "znacznych lub istotnych zmian" w obowiązujących przepisach. "Jeśli staniemy się świadomi ryzyka, które przekracza granice tego, co myślimy, że jest dopuszczalne, to wprowadzimy zmiany", powiedział. "Ale nie w tej chwili", dodał. John Cudahy, przewodniczący Międzynarodowej Rady Pokazów Lotniczych (ICAS) zgodził się z tym. "Czy jesteśmy wystarczająco obwarowani przepisami? Myślę, że jesteśmy", powiedział. "Ale to nie znaczy, że nie ma niczego do zrobienia", dodał. Tucker sugerował również, że być może pilotami pokazowymi powinni być tylko ci najbardziej doświadczeni. "Latanie na pokazach powinno być przywilejem", stwierdził.
Podczas spotkania zabierał również głos prezes Stowarzyszenia Lotnictwa Eksperymentalnego (EAA), Rod Hightower oraz Jim DiMatteo, który niegdyś pracował jako dyrektor wyścigów Red Bull Air Racing. DiMatteo zauważył, że jego doświadczenie pomaga organizować wyścigi lotnicze na całym świecie. Rada poinformowała na koniec, że ze swojej strony nie może tworzyć nowych przepisów, a obecne kompetencje pozwalają jedynie na przekazywanie FAA i innym agencjom stosownych rekomendacji.
Komentarze