Przejdź do treści
Samolot CTLS wyprodukowany w Chinach, fot. bydanjohnson
Źródło artykułu

Krótkie przebazowanie dużym skokiem na chińskim rynku lotnictwa ogólnego

Firma AeroJones, która na licencji produkuje w Chinach lekkie samoloty sportowe CTLS, w ostatnim czasie uzyskała zezwolenie na zrealizowanie dostawy dwóch takich konstrukcji drogą powietrzną. Jest to duży krok naprzód dla sektora lotnictwa ogólnego w Państwie Środka. Po dokonaniu przeglądu przedodlotowego i uzupełnieniu dokumentacji piloci przelecieli samolotami z zakładu montażowego na lotnisku Zhenjiang DaLu do firmy Vision General Aviation nad jeziorem Tianzi w hrabstwie Anji w prowincji Zhejiang.

„Wcześniej po fabrycznych lotach testowych musieliśmy demontować samoloty i przewozić je transportem naziemnym na lotnisko klienta oddalone o trzy godziny jazdy, a następnie ponownie je montować i testować przed wprowadzeniem do eksploatacji”, mówił dyrektor ds. marketingu, Michael Chou

Podczas gdy przebazowanie samolotów na odległość niecałych 110 NM zajęło nieco mniej niż godzinę, praktyczne korzyści w postaci czasu i siły roboczej bledną w porównaniu z politycznie strategicznym zwycięstwem. Należy podkreślić, iż w Chinach wojsko nadal kontroluje większość dostępu do chińskiej przestrzeni powietrznej i nawet godzinny lot dostawczy wymaga specjalnego zatwierdzenia zgody. Jak dodał Chou, „AeroJones złożył plan lotu do CAAC (Civil Aviation Administration of China) i stosowny wniosek do strony wojskowej. 19 sierpnia 2021 r. firma otrzymała zgodę”.


Chińskie linie lotnicze coraz bardziej odczuwają niedobór pilotów, ale rozwój lotnictwa ogólnego w tym kraju wciąż jest utrudniony. Jednak bardziej zamożne osoby chcą uczyć się latać i naciskają na większy dostęp do przestrzeni powietrznej. Z drugiej strony wojsko nie jest chętne do zwiększania wolności prywatnego latania. Jak powiedział Jack Lin, wiceprezes AeroJones ds. technologii lotniczych, „Możliwość lotu zmontowanymi samolotami bezpośrednio do klienta jest znacznie bardziej efektywna i nasza spółka z przyjemnością współpracuje z CAAC i przedstawicielami wojska, aby realizować dostawy drogą powietrzną”.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony