Już niebawem rozpoczną się dostawy nowej wersji Cessny Citation X
Według Scotta Donnelly, prezesa Textron Cessna, w drugim kwartale tego roku, po prawie sześciomiesięcznym opóźnieniu jego firma zamierza certyfikować nową, szybszą wersję modelu Citation X. Tuż po uzyskaniu zatwierdzenia, spółka zamierza rozpocząć dostawy biznes jeta do swoich klientów.
Najnowsza wersja Citation X jest w stanie osiągnąć rekordową w kategorii produkowanych seryjnie samolotów cywilnych prędkość 0,935 Macha, co potwierdziły zeszłotygodniowe próby w locie - powiedział Donnelly, dokonując podsumowania pierwszego kwartału działalności firmy podczas spotkania z analitykami.
Koncern dokłada wszelkich starań w celu dopełnienia wszystkich formalności, ale zakończenie procesu certyfikacji przewiduje się dopiero na koniec drugiego kwartału. Pierwotny plan zakładał dostarczenie pierwszego egzemplarza Citation X pod koniec 2013 r., ale proces badań i testów został wydłużony o kilka miesięcy.
„Niektórzy z naszych klientów liczyli na dostawę samolotu już pod koniec ubiegłego roku", tłumaczył Donnelly. „Próby w locie trwały jednak dłużej niż się spodziewaliśmy. Mamy klientów, którzy czekają na ten samolot, więc wykonaliśmy tę papierkową robotę, aby rozpocząć dostawy w drugim kwartale 2014 r.", dodał.
Nowy model Citation X wejdzie do użytku jako najszybsza konstrukcja na rynku business jetów, pokonując rekord prędkosci 0,925 Macha, należący do Gulfstreama G650. Napędzany przez dwa turbowentylatorowe silniki Rolls-Royce AE3007C2 o sile ciągu 31,29 kN może przewieźć dziewięciu pasażerów na odległość do 6 tys. km.
Samolot posiada również zintegrowany system awioniki Garmin G5000, którego integralną częścią są trzy wielkoformatowe wyświetlacze z dotykowym ekranem. Po Citation M2 i Citation Sovereign, model Citation X, będzie trzecią zmodyfikowaną wersją podstawowego modelu Cessny wprowadzoną do produkcji w ostanim czasie.
Komentarze