Przejdź do treści
Źródło artykułu

ICAO stawia czoło niesfornym pasażerom

W marcu przyszłego roku odbędzie się spotkanie Międzynarodowej Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO), na którym mają zostać zaktualizowane 50-letnie przepisy odnośnie radzenia sobie z trudnymi pasażerami podczas lotu. Na wprowadzenie nowych regulacji coraz silniejszą presję wywierały linie lotnicze, które chcą umocnić swoją pozycję prawną w związku z coraz bardziej nieprzyjaznym środowiskiem pracy na pokładach samolotów. 

Według Los Angeles Times, statystyki Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (IATA) wskazują, iż liczba zgłoszonych przypadków nieodpowiedniego zachowania pasażerów wzrosła 12-krotnie, z niecałych 500 w roku 2007 do ponad 6000 w 2011 r. W tym samym czasie, wiele przypadków nie zostało osądzonych z powodu przestarzałych przepisów. "W ciągu ostatnich 50 lat miało miejsce wiele istotnych zmian", powiedział rzecznik IATA, Perry Flint. "Stare regulacje nie są już odpowiednie do rozwiązania tych problemów", dodał. 

Jednym z większych problemów jest fakt, iż obecne przepisy przekazują jurysdykcję prawną nad niesfornymi pasażerami krajowi, w którym statek powietrzny jest zarejestrowany. W 1963 r., wiele linii lotniczych było tzw. przewoźnikami państwowymi, a wszystkie ich samoloty były rejestrowane w kraju macierzystym linii. Obecnie, około 40 procent maszyn jest wynajętych i zarejestrowanych w miejscu, gdzie tylko zdecyduje się na to firma leasingowa. Ponadto, obecne przepisy zostały stworzone głównie celem radzenia sobie w porwaniami, które obecnych czasach prawie nie mają miejsca. Z kolei destrukcyjne i niebezpieczne wybryki niektórych pasażerów powodują kosztowne zakłócenia w siatce połączeń przewoźników lotniczych i anulowanie części ich rejsów. Miejsce posiedzenia rady ICAO nie zostało jeszcze sprecyzowane.  

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony