GAO: Analiza bezpieczeństwa GA wymaga pełniejszych danych
Wskaźnik ilości wypadków różni się pomiędzy poszczególnymi sektorami lotnictwa ogólnego, wskazuje najnowszy raport Government Accountability Office (GAO - Instytucja Kontrolna Kongresu Stanów Zjednoczonych), ale bez pełniejszych danych trudno jest określić, jakie czynniki mają na to wpływ.
Przykładowo, eksperymentalne amatorsko zbudowane samoloty brały udział w 21% śmiertelnych wypadków, ale wygenerowały jedynie 4% szacowanych rocznych godzin lotu GA. Z kolei odrzutowce biznesowe wylatały ok. 14% szacowanych rocznych godzin lotu, ale wzięły udział tylko w około 1% wypadków śmiertelnych. Ograniczenia w uzyskaniu pełnych danych "wykluczają pewność oceny" tego, co naprawdę oznaczają te liczby w odniesieniu do bezpieczeństwa lotnictwa ogólnego. GAO twierdzi, iż FAA powinna znaleźć sposób, aby zebrać więcej szczegółowych informacji w sposób, który nie spowoduje obciążenia dla społeczności GA.
Konkretnie, FAA powinna podjąć następujące działania: zgromadzić i przechowywać dane o procesie szkoleń i wznowieniach uprawnień przez każdego pilota, poprawić szczegółowość danych o ogólnym zakresie działalności GA, zebrać dane dot. liczby godzin lotu w czasie regularnych kontaktów z pilotami i właścicielami statków powietrznych, np. podczas odnowienia rejestracji lub corocznych przeglądów oraz określić szczegółowe cele poprawy bezpieczeństwa lotniczego - takie jak w zakresie redukcji śmiertelnych wypadków dla poszczególnych segmentów za pomocą danych opartych na zarządzaniu ryzykiem. Urzędnicy z Departamentu Transportu "zgodzili się rozważyć nasze zalecenia", podsumowuje raport. Pełny jego tekst znajduje się tutaj.
Komentarze