GAMA: Europejskie wskaźniki wypadkowości w segmencie GA pozostają nieodoprecyzowane

Wypadek samolotu GA

Podczas gdy Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) oraz Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) wnikliwie analizują wskaźniki raportowania oraz statystyki wypadków w segmencie GA, to według Stowarzyszenia Producentów Lotnictwa Ogólnego (GAMA), w Europie ma miejsce odwrotna sytuacja. Organizacja stara się temu zaradzić, prosząc pilotów u wypełnianie specjalnych ankiet, celem uzyskania szczegółowych danych dotyczących wykonywanych przez nich lotów.

W trakcie spotkania, które odbyło się podczas targów AERO we Friedrichshafen w Niemczech, przedstawiciele GAMA oraz IAOPA poinformowali, że analizowanie  danych dotyczących wypadków lotniczych różni się znacznie w zależności od danego kraju i nie ma wspólnej podstawy zbierania danych. „To jak układanka z brakującymi częściami” - powiedział Michael Erb, wiceprezes IAOPA. „Jeśli nie można ich określić, nie można ich kontrolować” - dodał.

GAMA i IAOPA zawiązały współpracę opracowując ankietę wysłaną do 5,8 tys. pilotów i właścicieli statków powietrznych w 32 krajach z zapytaniem, jaki posiadają nalot, jakiego rodzaju wykonywali loty i jakie były ich koszty. Odpowiedzi zostały nadesłane przez lotników głównie z Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Uzyskane dane wskazują, co nie było specjalną niespodzianką, że średnie godzinowe koszty latania w Europie są o wiele bardziej obciążające dla pilotów z tego kontynentu, niż ze Stanów Zjednoczonych.

Największy odsetek zgłoszonych kosztów oscylował od 140 do 180 EUR za godzinę lotu w kosztach bezpośrednich. Erb i Kyle Martin, którzy z ramienia GAMA współpracują z europejskimi instytucjami, powiedzieli, że dane te zostaną wykorzystane do opracowania dokładniejszych modeli wskaźników wypadkowości, aby można było opracować strategie ograniczania zdarzeń lotniczych. „Jeśli nie wiesz, gdzie jesteś, nie wiesz, dokąd zmierzasz” - powiedział Martin i ponownie wezwał środowisko lotnicze do wzięcia udziału w badaniu.

Źródło: AVweb
comments powered by Disqus