FAA wydała dyrektywę zdatności do lotu dla Cessny
Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) wydała dyrektywę zdatności do lotu (AD) dla statków powietrznych wyprodukowanych przez koncern Cessna, która dotyczy kontroli szyn foteli w modelach od 150A do T337H-SP (łącznie w 36 tyś. egzemplarzy). Dokument wchodzi w życie 17 czerwca 2011 r.
Dyrektywa zastępuje wcześniejszą i zaleca kontrole szyn na ewentualne ich pęknięcia oraz przedstawia informacje, w jakich okolicznościach należy je wymienić. Według zawartych tam zapisów, szczegółowe przeglądy są wymagane w ciągu najbliższych 100 godzin lotu lub 12 miesięcy kalendarzowych. FAA szacuje, że jednostkowy koszt operacji wyniesie ok. 85 dolarów, co w skali globalnej przełoży się na wpływy dla serwisów w wysokości ponad 3 mln dolarów. W przypadku konieczności dokonania wymiany wadliwych podzespołów, ich koszt oraz związanej z tym robocizny, szacowany jest na 395 dolarów od samolotu.
Nowe przepisy obejmują następujące modele Cessny: 150, 152, 170, 172, 175, 177, 180, 182, 185, 188, 190, 195, 206, 207, 210, T303, 336 oraz 337. Dyrektywa ma zapobiec niekontrolowanemu przemieszczaniu się foteli w czasie lotu, co może powodować częściową utratę kontroli nad maszyną i prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Poprzednia dyrektywa wymagała powtarzających się kontroli i wymiany części w specjalnych okolicznościach.
Pełny tekst dokumentu znajduje się tutaj
Komentarze