Europejski projekt naddźwiekowego samolotu pasażerskiego
Szczegóły projektu europejskiego pasażerskiego samolotu naddźwiękowego nie są jeszcze do końca znane, ale według obecnych doniesień, już w przyszłym roku zespół opracowujący konstrukcję będzie mógł pokonać niektóre bariery technologiczne. Program Lapcat, w ramach którego ma powstać samolot A2 jest przedsięwzięciem Europejskiej Agencji Kosmicznej, która jednak, ze względu na niesprzyjające warunki gospodarcze, może wstrzymać jego rozwój.
Według wstępnych założeń, pasażerska maszyna ma w lotach długodystansowych osiągać prędkości powyżej Mach 5, a jej napęd mają zapewnić hybrydowe silniki. Johan Steelant, koordynator programu powiedział, że różne systemy i podsystemy muszą być jeszcze sprawdzone, ale technologia nie blokuje już rozwoju tej konstrukcji. Największym zagrożeniem wydaje się być jednak obecny klimat gospodarczy w Europie, jednakże projektowi zostały przydzielone już znaczne środki finansowe.
Lapcat jest finansowany zarówno przez Komisję Europejską, jak i prywatnych inwestorów, którzy łącznie przeznaczyli na rozwój A2 środki w wysokości 10 mln euro. Według Steelanta, Komisja Europejska chce być pionierem lotnictwa w kwestii wprowadzania innowacji, jednak musi zrównoważyć rentowność projektu wobec realiów gospodarczych oraz politycznych. Sceptycy twierdzą iż A2 może jednak przez dziesięciolecia nie przezwyciężyć wszystkich wyzwań stawianych dla ponaddźwiękowego samolotu pasażerskiego i ostatecznie może byc zdolny do lotu dopiero ok. 2040 roku.
Komentarze