Dłuższy resurs płatowca odrzutowca Eclipse 500
W przeprowadzonym w 2005 r. procesie certyfikacji, Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) zatwierdziła resurs płatowca odrzutowca biznesowego Eclipse 500 w wysokości 10 tys. godzin. Jednak w ostatnim czasie, firma Eclipse Aerospace poinformowała, iż Agencja zgodziła się o wydłużenie tego okresu do 20 tys. godzin.
"Rzeczywiście certyfikat odrzutowca Eclipse został zmieniony, a pomiary obciążenia i zmęczenia materiału płatowca wskazują, że powinien on zapewnić bezpieczne wykonanie ponad 60 tys. operacji", powiedział Cary Winter, wiceprezes ds. produkcji. "Badania te również potwierdziły siłę i wyższość opatentowanego przez nas specjalnego procesu spawania", dodał. Z nowym limitem 20 tys. godzin/20 tys. cykli, odrzutowiec Eclipse, który wylatuje w roku 400 godzin będzie mógł być użytkowany przez 50-lat.
Opracowany przez nas sposób spawania zastępuje proces ręcznego wiercenia otworów i wymogu instalowania w płatowcu ponad 7 tys. nitów. Ponieważ otwory nitów stwarzają możliwości pęknięcia struktury, likwidacja otworów nitowych oraz wytrzymałość zapewniana przez ten nowatorski proces spawania sprawiły, iż płatowiec jest trzy razy mocniejszy niż tradycyjne płatowce nitowane (zgodnie z oświadczeniem firmy). Winter wyjaśniał także, że firma zainwestowała setki godzin pracy i kilka milionów dolarów, aby osiągnąć zmianę homologacji.
Eclipse 500 może operować w załodze jedno lub dwuosobowej i przewozić do pięciu pasażerów. Maszyna posiada długość 10,1 m, rozpiętość 11,4 m i wysokość 3,4 m. Maksymalna masa startowa wynosi 2699 kg. Napęd konstrukcji zapewniają dwa silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney Canada PW610F, dzięki którym samolot może operować z prędkościami dochodzącymi do 685 km/h, na wysokościach do 12,5 km i wykonywać loty o długości do 2084 km.
Komentarze