Dassault przedstawia Falcon 10X
6 maja br. firma Dassault Aviation oficjalnie zaprezentowała nowy dwusilnikowy odrzutowiec biznesowy Falcon 10X. Oczekuje się, że Falcon 10X będzie miał zasięg 7500 NM, prędkość maksymalną 0,925 Macha i możliwość wykonywania lotów nawet na FL510. Będzie wyposażony w cyfrowy system sterowania lotem nowej generacji firmy Dassault, połączony system wizyjny FalconEye z dwoma HUDami i pojedynczą „inteligentną” przepustnicą.
„Falcon 10X zapewni niezrównane wrażenia pasażerom zarówno podczas krótkich, jak i długich lotów, wraz z przełomowymi funkcjami bezpieczeństwa pochodzącymi z technologii myśliwców pierwszej linii Dassault” – powiedział prezes Dassault, Eric Trappier. „Zoptymalizowaliśmy każdy aspekt samolotu z myślą o pasażerach i ustanowiliśmy nowy poziom możliwości dla konstrukcji o bardzo dużym zasięgu”.
10X będzie miał największą i najwygodniejszą kabinę na rynku i będzie oferował większą modułowość niż jakikolwiek inny samolot w swojej klasie, z możliwością wyboru wielu konfiguracji wnętrza. Model 10X jest wystarczająco duży, aby pomieścić cztery strefy kabin o równej długości, ale właściciele mogą skonfigurować swoją kabinę, aby stworzyć naprawdę spersonalizowane wnętrze, w tym na przykład rozszerzoną jadalnię/część konferencyjną, dedykowaną strefę rozrywki z dużym monitorem, prywatną kabinę z łóżkiem typu queen-size lub powiększony apartament typu master suite z prywatnym prysznicem stojącym.
Ciśnienie w kabinie będzie również najlepsze na rynku, a pasażerowie będą doświadczać wysokości ciśnieniowej 3 tys. stóp podczas lotu na wysokości 41 tys. stóp. System filtracji nowej generacji zapewni w 100% czyste powietrze. Samolot będzie co najmniej tak cichy, jak Falcon 8X, obecnie najcichszy odrzutowiec biznesowy na rynku.
Falcon 10X będzie napędzany silnikami Rolls-Royce Pearl 10X, które są obecnie opracowywane i wyposażony w awionikę nowej generacji Primus Epic firmy Honeywell. Konfigurowalna kabina będzie miała 6 stóp 8 cali (2,03m) wysokości i 9 stóp 1 cal szerokości (2,77m). To sprawi, że będzie o prawie 8 cali (20 cm) szersza i 2 cale (5 cm) wyższa od największego, obecnie użytkowanego odrzutowca biznesowego.
Dassault planuje, że Falcon 10X wejdzie do służby pod koniec 2025 roku.
Komentarze