Wielka Brytania opuści EASA
Wielka Brytania zrezygnuje z członkostwa w Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) po okresie przejściowym i przeniesie odpowiedzialność za certyfikację statków powietrznych i przepisy bezpieczeństwa na własny Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAA), powiedział brytyjski sekretarz transportu Grant Shapps.
„Opuszczamy EASA”, powiedział Shapps 6 marca podczas wywiadu z redaktorami Aviation Daily i ATW. „W rzeczywistości duża część wiedzy, którą dysponuje EASA, to wiedza brytyjska. Wiele kluczowych osób to Brytyjczycy”. W Waszyngtonie na spotkaniu z urzędnikami USA Shapps powiedział, że wycofanie się z EASA było negocjowane w siedzibie UE w Brukseli. Nastąpi to po 31 grudnia 2020 r., kiedy prawo UE przestanie mieć zastosowanie do Wielkiej Brytanii.
„Tak więc uprawnienia powrócą do brytyjskiego CAA, który prawdopodobnie jest jednym z wiodących organów regulacyjnych na świecie. Dodał, że wychodząc z EASA Wielka Brytania będzie dążyć do wzajemnego uznawania certyfikatów w umowach dwustronnych z innymi krajami i blokami. CAA ostatecznie przejmie odpowiedzialność za nowe certyfikaty typu statków powietrznych i zatwierdzenia zdatności do lotu. „Z czasem będziemy chcieli opracować własne certyfikaty [samolotów]” - powiedział Shapps. „Jedną z rzeczy, które chcemy zrobić, jest rozwój technologii i automatyzacji.
Od czasu wystąpienia w styczniu z UE Wielka Brytania została uznana za „państwo trzecie” w ramach EASA, a status ten utrzyma się do końca roku. „W tym czasie Wielka Brytania będzie traktowana jak państwo członkowskie UE, ale nie będzie już uczestniczyć w żadnych działaniach ani podejmowaniu decyzji w EASA”, stwierdza agencja bezpieczeństwa na swojej stronie internetowej.
EASA twierdzi, że okres przejściowy może zostać przedłużony między stronami nawet o dwa lata, ale taka decyzja musiałaby zostać podjęta do 1 lipca.
Komentarze