Mitsubishi Heavy Industries wstrzymuje rozwój SpaceJet
Mitsubishi Heavy Industries (MHI) zawiesiło rozwój SpaceJet na ponad trzy lata, przydzielając tylko tyle zasobów, aby kontynuować dokumentację certyfikatu typu.
Jak informuje holding w komunikacie z 30 października "ostatecznie ponowne uruchomienie programu jest możliwe". Pozostawiono otwartą możliwość, że przedłużający się program odrzutowców regionalnych – dawniej zwany MRJ – może ostatecznie zostać porzucony.
Tymczasem MHI dąży do zwiększenia automatyzacji swojej działalności w zakresie cywilnych konstrukcji lotniczych, oczekując poprawy popytu na samoloty komercyjne, co jest spodziewane w trakcie lub po roku fiskalnym rozpoczynającym się w kwietniu 2024 r.
Również 30 października MHI podpisało kontrakt na opracowanie myśliwca F-X, który Japonia planuje wprowadzić do służby w latach 30.
Główna zmiana strategii w planie średniookresowym jest związana ze SpaceJet, który był projektem Mitsubishi Aircraft, filii MHI.
„Biorąc pod uwagę obecny stan rozwoju i warunki rynkowe, nie mamy innego wyboru, jak tylko tymczasowo wstrzymać większość działań rozwojowych SpaceJet, z wyjątkiem dokumentacji TC (certyfikat typu)” – czytamy w komunikacie MHI. „Będziemy pracować nad oceną naszej sytuacji, wprowadzeniem ulepszeń i oceną ewentualnego ponownego uruchomienia programu”.
MHI wspomniał o braku możliwości wznowienia rozwoju SpaceJet w okresie obowiązywania biznesplanu fiskalnego 2021-23.
Zamiast tego oszacowano, że dzięki „minimalizacji kosztów SpaceJet” w ciągu trzech lat zostanie zaoszczędzonych 120 miliardów jenów (1,15 miliardów dolarów), co znacząco przyczyni się do prognozowanego zysku na poziomie 280 miliardów jenów w tym okresie.
Firma nie odniosła się do wyzwania, jakim jest przywrócenie pracy nad SpaceJet po ograniczeniu siły inżynieryjnej programu tylko do personelu zajmującego się dokumentacją do certyfikacji typu.
Od maja, kiedy Mitsubishi Aircraft zdecydowało się zrezygnować z testów w locie odrzutowca, spółka zależna przygotowuje się do ostatecznego wprowadzenia prototypów z powrotem w powietrze. Obejmowało to w szczególności przegląd techniczny danych z testów w locie w celu zapewnienia, że Mitsubishi Aircraft będzie przygotowane do zbudowania najbardziej efektywnego planu uzyskania certyfikacji typu.
Wydaje się, że jest to większość pracy, która została teraz porzucona. Posunięcie to rodzi pytanie, w jaki sposób Mitsubishi Aircraft wznowi program rozwoju samolotu po ograniczeniu siły inżynieryjnej do minimum.
MHI planuje jednak rozszerzyć swoją działalność w zakresie samolotów komercyjnych, która opiera się na wykonywaniu głównych podzespołów dla zagranicznych producentów, zwłaszcza Boeinga. MHI rozważa również udział w przyszłych programach dotyczących samolotów komercyjnych.
„Przygotowując się do ożywienia rynkowego spodziewanego od 2024 r., MHI zwiększy wydajność produkcji i przyspieszy rozwój nowych technologii, aby uczestniczyć w przyszłych globalnych programach lotniczych” – czytamy dalej w komunikacie w odniesieniu do tej działalności.
MHI zapoczątkowało rozwój SpaceJet w 2008 roku jako MRJ.
Komentarze