Przejdź do treści
Schemat pasa 18C w Amsterdamie, fot. avherald.com
Źródło artykułu

Dochodzenie w sprawie próby startu B738 Transavia z drogi kołowania w Amsterdamie

6 września, B738 należący do linii Transavia (znaki rejestracyjne PH-HSJ), miał wykonać lot HV-1041 z Amsterdamu do Chanii (Grecja). Samolot kołował drogą kołowania C do pasa startowego 18C ok. 0400 UTC, kiedy załoga zgłosiła gotowość i otrzymała zezwolenie na start.

Na końcu drogi kołowania C załoga wykonała skręt w lewo i następnie znowu w lewo wjeżdżając na drogę kołowania D, zamiast na pas startowy i rozpoczęła rozbieg. Wieża zauważyła, że samolot startuje z drogi kołowania i natychmiast poleciła mu się zatrzymać.

Załoga przerwała start przy prędkości ok. 50 węzłów, ponownie rozpoczęła kołowanie do pasa 18C, skąd wystartowała 10 min później. O zdarzeniu została powiadomiona DSB (Holenderska Rada Bezpieczeństwa Transportu). Po analizie korespondencji z ATC, śledczy wstępnie określili, że przyczyną zdarzenia mógł być fakt, iż załoga błędnie myślała, że znajdowała się na drodze kołowania D, a faktycznie kołowała po C.

METAR-y:

EHAM 060625Z 22014KT 9999 FEW035 13/08 Q1023 NOSIG =
EHAM 060555Z 21012KT 180V240 9999 FEW033 12/08 Q1023 NOSIG =
EHAM 060525Z 21013KT 180V240 9999 FEW031 12/08 Q1023 NOSIG =
EHAM 060455Z 21012KT 9999 FEW032 12/08 Q1023 NOSIG =
EHAM 060425Z 21011KT 9999 FEW034 12/09 Q1023 NOSIG =
EHAM 060355Z 21012KT 9999 FEW034 13/09 Q1023 NOSIG =
EHAM 060325Z 21011KT 9999 FEW034 SCT044 12/09 Q1023 NOSIG =
EHAM 060255Z 21012KT 9999 -RA FEW034 SCT044 12/08 Q1024 NOSIG =
EHAM 060225Z 21010KT 9999 FEW038 12/08 Q1024 TEMPO 7000 -SHRA SCT020TCU =
EHAM 060155Z 20008KT 9999 FEW045 11/07 Q1024 NOSIG =
EHAM 060125Z 19009KT CAVOK 11/07 Q1024 Logo NOSIG Logo CNRS INIST

Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony