Katastrofa Fokkera 100 w Kazachstanie - zobacz filmy z momentu wypadku
27 grudnia, Fokker 100 należący do linii Bek Air (znaki rejestracyjne UP-F1007) wykonywał lot Z9-2100 z Ałmaty do Astany (Kazachstan) z 95 pasażerami i 5 członkami załogi na pokładzie. Samolot wystartował z pasa 05R o 01:21 UTC, ale chwilę po rozpoczęciu wznoszenia stracił wysokość, spadł na ziemię, przebił ogrodzenie i uderzył w budynek na prawo od pasa startowego. Nie doszło do wybuchu pożaru, jednak statek powietrzny rozpadł się na kilka części.
Zaraz po wypadku 66 osób zostało przewiezionych do szpitala, w tym niektóre z krytycznymi obrażeniami. Ogółem śmierć poniosło 12 osób, 12 zostało hospitalizowanych, 74 przeżyły bez lub z niewielkimi obrażeniami.
W internecie zostały opublikowane cztery filmy wideo dokumentujące moment zdarzenia:
03 JAN/0800 UTC - Kazachstan: pasażer samolotu, który rozbił się w Ałma Acie, odznaczony za odwagę
23-letni pasażer samolotu, który w ubiegłym tygodniu rozbił się w Ałma Acie w Kazachstanie, został w czwartek odznaczony medalem za odwagę. Według władz mężczyzna ratował innych pasażerów i zasłonił swoim ciałem kobietę w ciąży.
Temirlan Kadauow w czasie katastrofy "bezinteresownie zakrył swoim ciałem kobietę w ciąży, siedzącą obok", i "bez względu na odniesione obrażenia pomagał innym pasażerom ewakuować się, zanim przyjechały wszystkie służby ratunkowe" - przekazał departament policji, cytowany przez agencję Interfax.
Jak podaje kazachska redakcja Radia Swoboda, mężczyzna pomógł współpasażerce opuścić samolot, odprowadził ją w bezpieczne miejsce, a później pomagał innym pasażerom.
23-latek otrzymał medal z rąk szefa policji w Ałma Acie.
27 grudnia samolot Folker-100 lecący z Ałma Aty do stołecznego Nur-Sułtanu, na pokładzie którego było 93 pasażerów i pięciu członków załogi, podczas startu stracił wysokość, przebił betonowe ogrodzenie lotniska, po czym uderzył w dwukondygnacyjny budynek. W katastrofie zginęło 12 ludzi. Rannych zostało 68 osób, 51 z nich - w tym dzieci - trafiło do szpitala.
Śledczy rozpatrują trzy możliwe przyczyny zdarzenia: błąd załogi, problemy techniczne i błąd w pracy służb nawigacyjnych.
Kazachstański Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że certyfikat przewoźnika lotniczego Bek Air został po wypadku zawieszony. Samolot, który uczestniczył w zdarzeniu wszedł do służby 8 kwietnia 1996 r., a jego certyfikat zdatności do lotu został ostatnio odnowiony 22 maja 2019 r. Kapitan miał 58 lat (zginął w wypadku), a pierwszy oficer 54 lata (hospitalizowany z powodu poważnych obrażeń). Obaj piloci posiadali licencje ATPL.
Wicepremier Kazachstanu poinformował o wstępnych wynikach komisji śledczej sugerujących, że samolot uderzył dwukrotnie ogonem w powierzchnię drogi startowej w odstępie 300-400 m, a na końcu drogi startowej samolot skręcił ostro w prawo. Podwozie w tym momencie było już schowane. Komisja wstępnie określa przyczyny wypadku jako błędy ludzkie lub kwestie techniczne. Z wraku samolotu wydobyto rejestratory, które pozwolą ocenić co dokładnie się stało.
Samolot uczestniczący w zdarzeniu wylądował w Ałma Acie 25 grudnia 2019 r. Prezydent Kazachstanu przekazał kondolencje rodzinom i krewnym, którzy zginęli w katastrofie.
Dane z transpondera wskazują, że samolot wzniósł się w powietrze ledwie na kilka stóp, potem skręcił w prawo i uderzył w budynek ok. 750 m za końcem drogi startowej. W akcji ratunkowej brało udział prawie tysiąc osób. W kraju zawieszono wszystkie loty realizowane samolotami Fokker-100.
Jak relacjonowała jedna z pasażerek, "O godzinie 7.05 samolot już powinien był wznieść się w powietrze. Z jakiegoś powodu go wstrzymali... Drzemałam. (...) Obudziłam się, kiedy samolot zaczął nabierać wysokości. Okazało się, że już dwa razy samolot podnosił się i tracił wysokość... Potem był straszny dźwięk - albo silnik, albo coś innego. Samolot leciał krzywo. Wszystko było jak w filmie: wrzaski, krzyki, płacz ludzi".
Metary:
UAAA 270230Z 21002MPS 1100 R05L/1100D BR FU NSC M11/M13 Q1014 R05L/91//50 NOSIG=
UAAA 270200Z 18002MPS 1000 R05L/1400N R05R/1600U BR FU NSC M11/M13 Q1014 R88/91//50 NOSIG=
UAAA 270130Z 10002MPS 1000 R05L/P2000 R05R/P2000U BR FU NSC M12/M13 Q1014 R88/91//50 NOSIG=
UAAA 270100Z 14001MPS 1000 R05L/P2000N R05R/P2000D BR FU NSC M12/M13 Q1014 R88/91//50 NOSIG=
UAAA 270030Z 17002MPS 1100 R05L/P2000D R05R/P2000U BR FU NSC M12/M13 Q1015 R88/91//50 NOSIG=
UAAA 270000Z 09001MPS 1300 R05L/P2000N R05R/P2000N BR FU NSC M11/M12 Q1015 R88/91//50 NOSIG=
UAAA 270000Z 09001MPS 1300 R05L/P2000N R05R/P2000N BR FU NSC M11/M12 Q1015 R88/91//50 NOSIG=
UAAA 262330Z 20002MPS 1400 R05L/P2000U R05R/P2000D BR FU NSC M10/M12 Q1015 R88/91//50 NOSIG=
UAAA 262300Z 20002MPS 1200 R05L/P2000U R05R/P2000N BR FU NSC M10/M11 Q1016 R88/91//50 NOSIG=
UAAA 262230Z 22002MPS 1100 R05L/P2000 R05R/P2000U BR FU FEW200 M11/M13 Q1016 R88/91//50 NOSIG=
UAAA 262200Z 20002MPS 140V220 1100 R05L/P2000 R05R/P2000U BR FU FEW200 M11/M13 Q1017 R88/91//50 NOSIG=
Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avheald.com
Komentarze