Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wyspy Normandzkie chcą utworzyć własny rejestr statków powietrznych

Normandzkie Wyspy Jersey i Guernsey planują stworzenie własnego rejestru statków powietrznych, który ma byc wzorowany na sukcesie rejestru wprowadzonego na Wyspie Man (wyspa w archipelagu Wysp Brytyjskich, położona na Morzu Irlandzkim, pomiędzy Wielką Brytanią i Irlandią i posiadająca status polityczny dependencji Korony Brytyjskiej), który w ciągu pięciu lat przyciągnął ponad 500 samolotów.

Podobnie jak Wyspa Man, Jersey i Guernsey posiadają samorządną niezależnością od Korony Brytyjskiej, co oznacza, iż nie są częścią Zjednoczonego Królestwa, ani też Unii Europejskiej. Mają atrakcyjne struktury podatkowe i oczekuje się, że podobnie jak to miało miejsce na Wyspie Man, samoloty tam zarejestrowane będą mogły podlegać pod przepisy miejscowych władz lotnictwa cywilnego.

Utworzenie rejestru Wysp Normandzkich zostało opóźnione w wyniku wewnętrznych tarć Jersey i Guernsey, mocno strzegących swoich autonomii do momentu, w którym ich współpraca okazała się utrudniona. Władze Guernsey zdecydowały się zatem na samodzielnie ustalenie 2-XXXX rejestru. Natomiast władze Jersey obecnie zastanawiają się, czy dołączyć do Guernsey w ramach jednego rejestru, czy też ustanowić odrębną ewidencję lub uruchomić dwa oddzielne rejestry w ramach jednego systemu administracyjnego.

Według AOPA w ramach przepisów EASA coraz trudniej będzie operować w Europie samolotom posiadającym znaki rejestracyjne N, atrakcyjne dzięki objęciu innymi przepisami, co wpływa na niższe koszty utrzymania statku powietrznego, mniejszą ilość formalnych komplikacji i większą elastyczność. Jednak niedogodnością Wysp Normandzkich jest fakt, iż podczas rejestracji Jersey nakłada 5% równowartość podatku VAT, zatem tamtejszy rejest nie byłby konkurencyjny w stosunku do innych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony