Przejdź do treści
Źródło artykułu

Strategiczne plany IAOPA dotyczące programu SESAR

Delegaci europejskiego oddziału Stowarzyszenia AOPA biorący udział w programie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SESAR -  Single European Sky ATM Research), spotkali się pod koniec lutego w Brukseli w celu stworzenia strategii i określenia polityki dotyczącej tego programu.

IAOPA zaangażowała się w obejmujące szeroki wachlarz tematów prace nad programem SESAR, w którego projekcie uczestniczą Dr Michael Erb i Klaus-Peter Sternemann z AOPA Germany oraz Ben Stanley z brytyjskiego oddziału AOPA. Zakres SESAR jest ogromny i obejmuje zagadnienia począwszy od kategorii przestrzeni powietrznej i systemów kontroli, po przekazywanie danych i wyposażenie samolotu. W konsultacje i planowanie zaangażowani są prawodawcy, linie lotnicze, producenci samolotów, dostawcy urządzeń, europejskie siły powietrzne, ATC, związki zawodowe, operatorzy lotnisk i wiele innych grup. Istnieje zagrożenie, że brak reprezentacji lotnictwa ogólnego, sprawi, iż za 20 lat jego miejsce na niebie może stanąć pod znakiem zapytania.

Spotkanie odbyło się po konferencji Komisji Europejskiej dotyczącej dotowania i finansowania SESAR. Parlament Europejski ustalił, że ci, którzy będą zmuszeni do płacenia, jednocześnie nie czerpiąc z projektu żadnych korzyści, powinni uzyskiwać jakąś formę rekompensaty, a GA mieści się w tej kategorii. Nie określono jeszcze montaż jakich pokładowych systemów będzie wymagany, ale z pewnością będzie to kosztowna operacja i znajdą się samoloty, które nie będą w stanie spełnić nowych przepisów.  Dzięki lobbingowi IAOPA, Wspólnota Europejska uznała, że GA jest w tym zakresie szczególnym przypadkiem.

Wiceprezes IAOPA, Martin Robinson podczas konferencji powiedział: "Podejście do finansowania jest bardzo zróżnicowane. Postawa linii lotniczych jest taka, że nie jest to żaden problem, a to oczywiście nie jest zbieżne ze stanowiskiem GA. Dla pilota lotnictwa ogólnego i właściciela, wymóg wyposażenia w radio 8.33, być może ADS-B i wszystkie inne systemy stanowi znaczący bezzwrotny koszt i KE to bierze pod uwagę. Jak sobie z tym poradzą nie jest jasne. Przepisy pozwalają, aby niektóre dochody z handlu emisjami zanieczyszczeń produkowanych przez linie lotnicze, który rozpoczyna się w tym roku, zostały użyte do „ulepszenia sieci”, więc jest to jedna z opcji do realizacji.

"Jednym pozytywnym efektem tego spotkania było to, że odkryłem, że jeden z delegatów Europejskiego Banku Inwestycyjnego jest pilotem GA i członkiem AOPA Niemcy, co sprawia, że może on być przydatnym źródłem informacji", dodał Robinson.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony