Przejdź do treści
IAOPA Europe, logo
Źródło artykułu

Optymizm AOPA w kwestii porozumienia z EASA

Stowarzyszenie AOPA poinformowało, iż pod francuskim przewodnictwem zawiązała się grupa robocza, która stworzyła zbiór złagodzonych regulacji dla europejskiego lotnictwa ogólnego i przekazała je do rozpatrzenia zarządowi Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).

Chociaż dane te są poufne, to podstawowe założenia grupy zakładają niewprowadzanie regulacji, które nie miałaby konkretnego celu związanego z poprawą bezpieczeństwa. Dodatkowo, każda nowa regulacja powinna być przeanalizowana w kwestii pełnego ryzyka, kosztów i korzyści, zanim zostanie wprowadzona. Grupa chce, aby EASA całkowicie odeszła od koncepcji „z góry na dół” - tworzenia regulacji dla komercyjnego transportu lotniczego, a następnie przekładania ich na GA, czasami w jedynie nieco mniej restrykcyjnej formie. Prowadzony jest lobbing, aby EASA przyjęła stanowisko ICAO, które wyraźnie stwierdza, że władze lotnicze nie są zobowiązane do sprawowania takiego samego nadzoru nad GA, jak nad pasażerami linii lotniczych i niezaangażowanymi stronami trzecimi.

Zespół tworzy grupa ekspertów z EASA i Komisji Europejskiej, którzy popierają perspektywę konsensusu. Został on założony po przedstawieniu go Zarządowi EASA przez wiceprezesa IAOPA Martina Robinsona, który zasiada na jego czele razem z prezesem AOPA Germany – Dr Michaelem Erbem.

Ogólny pogląd jest taki, że załącznik 6, części 1 Konwencji Chicagowskiej ICAO obejmuje wystarczająco dobrze regulacje dot. lotnictwa ogólnego, a jeśli EASA zamierza wyjść poza te przepisy, to musi odnieść je do wykazanego problemu bezpieczeństwa i jej odpowiedź powinna być proporcjonalna do zagrożenia i kosztów z niego wynikających. Kraje europejskie są sygnatariuszami Konwencji, ale Komisja Europejska nie uważa, że EASA jest zobowiązana do przestrzegania jej postanowień. Jednakże poszczególne kraje opierały się na wytycznych ICAO od czasu II Wojny Światowej i nie okazało się to nigdy niewłaściwe.

Istnieje realna szansa, że to rewolucyjne podejście zostanie oficjalnie przyjęte i GA zostanie uwolnione od ciężaru nadmiernej biurokracji i niepotrzebnych kosztów wynikających ze zbyt dużej ilości regulacji. Kolejny Komisarz Transportu rozpocznie swoją kadencję w KE w 2014 r. i jako nowy lider mógłby stanowić doskonałą okazję do zasadniczej zmiany filozofii myślenia. Grupa robocza przedstawiła konkretne propozycje w sprawie gwarantowanych praw nabytych i jasności w prawodawstwie. Przepisy EASA są pisane przez prawników, ale Agencja nie ponosi żadnej odpowiedzialności cywilnej i czasami pilot musi przeczytać setki stron norm prawnych, poprawnie wiążąc je z innymi dokumentami i interpretować niezgodności, zanim będzie wiedział, co mu wolno, a czego nie. Dwuznaczność, brak przejrzystości i niekonsekwencja są niebezpieczne dla lotnictwa.

Martin Robinson powiedział: "Musimy pogratulować francuskiemu Urzędowi Lotnictwa Cywilnego DGAC za jego wsparcie i działania w tej kwestii. DGAC we Francji ma obowiązek zapewnienia lotnictwu miejsca na rynku i jest słusznie dumny ze swojego lotniczego dorobku”. "Wiatr zmian wieje przez Kolonię, a zmiany są pozytywne i fundamentalne. Jeśli chodzi o GA, pierwszym odruchem EASA powinien być brak jakichkolwiek działań. Ryzyko dla GA ze strony niezaangażowanych stron trzecich jest na tyle małe, że w dużej mierze nieistotne. Te fakty powinny kierować myśleniem EASA".

Jednak zasadniczym pytaniem jest, jak nowa filozofia może być zastosowana w przepisach EASA, które zostały już nałożone. Zasady EASA dla lotniczych podmiotów szkoleniowych są tego dobrym przykładem. Organizacja szkoleń lotniczych, która nie jest własnością jej członków, uważana jest za działalność komercyjną, podlegającą wszystkim wymogom EASA dla CAT (Commercial Air Transportation). Tutaj jednak, według EASA, nie da się tego zmienić bez zmiany treści rozporządzenia podstawowego, biblii Unii Europejskiej, która reguluje działania EASA. Niektóre przepisy EASA można ominąć, jednak innych już nie i GA w kwestii ich interpretacji będzie musiało polegać na pewnym zakresie dobrej woli ze strony poszczególnych władz krajowych.

Choć grupa robocza miała pierwotnie spotkać się tylko dwukrotnie, to w świetle odpowiedzi Zarządu EASA przewidziano jednak kolejne spotkanie.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie internetowej IAOPA.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony