Przejdź do treści
Kurs Single pilot IFR
Źródło artykułu

Kurs AOPA Air Safety Institute – Wykonywanie lotów IFR w załodze jednoosobowej

Air Safety Institute Stowarzyszenia AOPA cyklicznie publikuje na swoich stronach materiały, których zadaniem jest przekazanie praktycznych i przydatnych dla każdego pilota wskazówek. Są one dostępne pod adresem www.aopa.org – Education – On Line Courses i wymagają bezpłatnego logowania. Bezpośredni link: http://flash.aopa.org/asf/single_pilot_ifr/site/html/index/SPIFR.htm

Kolejnym tematem, który w ostatnim czasie został poruszony jest „Single pilot IFR”  - wykonywanie lotów IFR w załodze jednoosobowej. Twórcy kursu szukają odpowiedzi na pytanie czy pilot w załodze jednoosobowej jest bezpieczny i podkreślają, jak bardzo jest on obciążony pracą (szczególnie w obszarach o dużym natężeniu ruchu lotniczego). Podczas takiego lotu, lotnik odpowiada m.in. za pilotowanie samolotu, komunikację z ATC, nawigowanie oraz programowanie urządzeń pokładowych. 


W „Single pilot IFR” można znaleźć przykłady jak należy się zachować w konkretnych sytuacjach i na co należy zwracać uwagę. Mocno zostało zaakcentowane, iż pilot nie powinien wsiadać za stery zmęczony, chory lub po zażyciu leków, które mogą zaburzyć możliwość prawidłowej oceny sytuacji. Najlepiej również zostawić na ziemi wszelkie stresy i problemy, które też wpływają na zachowanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.


Prezentacja zawiera podstawową wiedzę na temat organizacji kokpitu przed lotem i przybliża znaczenie współpracy z ATC. Kontrola ruchu lotniczego jest w powietrzu głównym źródłem pomocy, a bezpieczeństwo lotu IFR w dużym stopniu zależy od prowadzenia efektywnej komunikacji. Zawarte przykłady obrazują ryzyko wykonywania lotów IFR w załodze jednoosobowej, ale podkreślają także, iż może być ono zbalansowane poprzez wiedzę, umiejętności oraz wyposażenie statku powietrznego.


„Single pilot IFR” jest dostępny jedynie w języku angielskim i składa się z 5 rozdziałów i podsumowania. W każdym rozdziale należy odpowiedzieć na pytania, a po uzyskaniu 70 % prawidłowych odpowiedzi (co najmniej 7 z 10 pytań), uczestnik kursu otrzyma stosowny pamiątkowy certyfikat. Multimedialny kurs zawiera filmy, zdjęcia, wizualizacje oraz porady doświadczonych instruktorów samolotowych oraz pracowników ATC. Na całość trzeba poświęcić ok. 30 minut.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony