Przejdź do treści
IAOPA Europe, logo
Źródło artykułu

Krytycznie niedoskonałe OPS NPA EAS-y

Konsultacje w sprawie OPS-NPA EAS-y zamknięto ostatniego dnia lipca. IAOPA wystosowała prawie 50 krytycznych uwag dot. podanych tam propozycji. Dokument końcowy był oceniany przez Jacob’a Pedersen’a z AOPA-Dania, zasiadającego w OPS.001 Working Group, która najprawdopodobniej była autorem dokumentu EASA. Jacob często zaznaczał, że mimo to, wciąż pojawiały się nowe propozycje, o których nic nie było wiadomo grupie OPS.001.

Pośród najważniejszych uwag znajduje się fakt, że dokument jest tak źle napisany, że z trudem można śledzić jego treść. Aby znaleźć odpowiedź dotyczącą pojedynczego przepisu, pilot niekomercyjnego kompleksowego samolotu musi zajrzeć do dziewięciu różnych miejsc w tym dokumencie. Napisano go dla usatysfakcjonowania prawników, a nie po to by wyjaśnić przepisy, a internetowe narzędzie EAS-y także w tym nie pomaga.

Co więcej, przepisy powinny zawsze być proporcjonalne, a te, które wymagają od jednoosobowych użytkowników małych samolotów zatrudnienia konsultantów do kontroli ich działań powinny być zaniechane. Przepisy, które od niekomercyjnych użytkowników wymagają tankowania większych rezerw paliwa niż do lotów komercyjnych również powinny zostać zrewidowane.

IAOPA wychwyciła wiele fundamentalnych absurdów, m. in. wymóg posiadania w samolocie zapasu tlenu latając na wysokościach powyżej 3 048m, co zmuszałoby pilotów latających w górach do niebezpiecznego obniżenia poziomu lotu, na obszarach, gdzie dotąd przez wiele lat poruszali się bezpiecznie. To samo z propozycjami, by samoloty VFR posiadały pewne wyposażenie i spełniały restrykcyjne minima, podczas gdy nie wynikają z nich żadne korzyści dla zwiększenia bezpieczeństwa.

IAOPA zwróciła także uwagę, że odrzucenie nowych regulacji dot. pomysłu 'VFR on top' (VFR na szczycie) będzie niebezpiecznym uwsteczniającym krokiem. Tak jak i podane w propozycjach długości przerwanego startu ASDA, (accelerate-stop distance available) nic nie znaczą dla samolotów jednosilnikowych, dla których pomysł prędkości 'V1' jest bezsensowny.

Według IAOPA, osobiste nadajniki lokacyjne PLB (Personal Locator Bacon) powinny stać się dopuszczalną alternatywną dla ELT-ów; a propozycja by zakazać lotów helikopterów bez dopasowanych płóz poza odległość autorotacji od ziemi to nonsens, jako że nie ma to żadnego uzasadnienia w zwiększeniu bezpieczeństwa.

Pełna lista uwag IAOP-y dotycząca OPS NPA dostępna na stronie internetowej IAOPA-Europe.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony