Komercyjny lot IFR samolotem jednosilnikowym dozwolony jeszcze w tym roku?

Komercyjny lot IFR samolotem jednosilnikowym dozwolony jeszcze w tym roku?

Loty komercyjne jednosilnikowych statków powietrznych o napędzie turbinowym w warunkach IMC (SET-IMC) mogą być dozwolone jeszcze przed końcem roku - ogłoszono na zakończenie konferencji British Business and General Aviation Association.

- Teraz pytanie brzmi nie "czy", a "kiedy" SET-IMC zostanie wprowadzony - powiedział przewodniczący konferencji Edwin Brenninkmeyer. Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAA) przyznał, że jest w stanie sięgnąć po "nadzwyczajne środki", by skrócić 12-miesięczny okres legislacyjny.

Firma WingX, która zajmuje się zbieraniem i analizą danych statystycznych dla lotnictwa ogłosiła, że w Europie obserwuje się niesłabnące zapotrzebowanie na samoloty o napędach turbinowym i tłokowym, takie jak (Pilatus) PC-12, Socata czy Cirrus. Aktualnie nad Starym Kontynentem lata ponad 2 tys. tego typu konstrukcji. Od 2006 roku zainteresowanie to rosło w tempie 16 proc. rocznie - podaje WingX. 

Niektórzy operatorzy z Francji czy krajów skandynawskich działają już na ograniczonych zasadach SET-IMC i odnieśli sukces.

W obecnie stosowanych przepisach dla komercyjnego transportu lotniczego (EU-OPS), wykonywanie operacji nocnych, albo na zasadach IMC (Instrument Meteorological Conditions - SET-IMC) na samolotach jednosilnikowych jest zakazane ze względu na obawy dotyczące poziomu niezawodności silnika, które istniały w chwili, gdy ICAO pierwotnie ogłosiła te przepisy.

Źródło: AOPA
comments powered by Disqus